Vi vet hva vi bør, og hva vi ikke bør gjøre. Men når noen tilbyr deg et stykke marsipankake eller setter en sjokoladeskål foran deg kan det være nesten umulig å takke nei. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Vi vet hva vi bør, og hva vi ikke bør gjøre. Men når noen tilbyr deg et stykke marsipankake eller setter en sjokoladeskål foran deg kan det være nesten umulig å takke nei. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Slank deg med tankene

Du trenger ikke handle på den første tanken som kommer i hodet. Lær deg å skille mellom lyst og sug.

Godteriskålen står foran deg på bordet. Du vet at du ikke burde spise av den. Ubevisst begynner du å argumentere med deg selv. «Jeg har fortjent det i dag». «Jeg er superstressa og trenger det for å slappe av». «Bare i dag. I morgen er det slutt».

Kjenner du deg igjen? Det er det mange som gjør.

Hver fjerde kvinne slanker seg, og mange opplever jojo-effekten; de går opp igjen etter endt kur. Et to-åring forskningsprosjekt ved NTNU har vist at kvinner som bruker kognitiv terapi for å endre tankemønsteret sitt lykkes bedre i å holde vekten nede. De nærmere 60 testkvinnene holdt vekten nede med ti kilo i snitt over to år.

Les også: Tidligere kickbokser Mette Solli bruker mental trening for å bli best i verden

Skuffelsen etter sjokoladebiten

Tilbake til den fristende godteriskålen foran deg. Ubevisst går hånden din mot sjokoladen.

– Nå slår de selvsaboterende tankene inn, forklarer Rune Andreassen i Livsstil Norge som sammen med NTNU har gjennomført forskningsprosjektet.

Og der du nå sitter, med munnen full av sjokolade, blir du stresset. Selvtilliten din undergraves fordi du ikke klarer å mestre det du har bestemt deg for. Du blir skuffa. Lei deg. Trist og oppgitt. Og det bekreftes, igjen og igjen. Du får det ikke til.

Men er du bevisst disse tankene kan du erstatte dem med mer hensiktsmessige tanker. Andreassen forklarer:

– Tenk: Hvis jeg klarer å stå imot, betyr det at jeg styrker selvtilliten min. Da vil jeg nå mitt mål.

Les også: Slik får du bort grevinneheng og kulemage

– Jeg følte meg mislykket

En som har nådd sine mål er Cecilie Testman. Hun er deltaker i forskningsprosjektet og tilhører den letteste vektgruppen. Testman hadde som primært mål å få en sunnere livsstil , bli kvitt søtsug og gå litt ned i vekt.

– Jeg har brukt masse tid på å få bukt med mitt ekstreme godterisug, og spise sunnere uten at jeg har klart det. Den kostholdsomleggingen jeg trengte å gjøre krevde mer av meg enn at jeg var bevisst på hva jeg måtte og ikke måtte gjøre, sier Testman.

Hennes motivasjon var først og fremst å bli fornøyd med kroppen sin. Da spiller det liten rolle om man er mye eller lite overvektig.

– Jeg hadde mye dårlig samvittighet for det jeg gjorde og det gikk på selvfølelsen løs. Jeg følte meg mislykket, sier Testman, som lett falt tilbake i sine gamle vaner: Ligge på sofaen og spise godteri – helst hver dag.

Les også: Disse matoljene skal du bruke

Ikke farlig å føle sult

Etter å ha gjennomgått kognitiv terapi har Testman gått ned syv kilo – og holdt seg der.

– Noe av det viktigste jeg oppdaget var at det ikke er farlig å føle sult. Før spiste jeg med en gang jeg hadde en uro i kroppen i stedet for å vente på hovedmåltidet.

Testman lærte å kjenne igjen emosjonelt sug, og klarte å snu de saboterende tankene.

– Jeg hatet kroppsøving før - nå liker jeg å trene. Nå klarer jeg å gå forbi kiosken. Alle som kjenner meg synes det er helt utrolig, forteller hun.

Morten gikk ned 35 kilo i fett med styrketrening

Kontroller dine tanker

Det er ikke så enkelt som å si at man kan tenke seg slank. Det er umulig. Men man kan ta kontroll over tankene man har rundt det å slanke seg, og fokusere på det som er kontrolerbart.

– Du trenger ikke handle på den første tanken som går i hodet. Lær deg å skille mellom lyst og sug, råder Rune Andreassen, som mener at det med matinntak og fysisk aktivitet kommer som et resultat.

De færreste av oss har problemer med å vite hva man bør, og hva man ikke bør gjøre. Prosjektet er heller ikke basert på kunnskap, men på kognitiv terapi. Hvordan tankene er og hvordan vi overtaler oss selv og finner unnskyldninger for å spise.

– Kampen om vekten og mer fysisk aktivitet, foregår ikke først og fremst ved matfatet eller på treningssenteret, den foregår i hodet, sier Andreassen.

Les også:

Elisabeth slanket seg 102 kilo

22 kilo mindre på et år