George Clooney
George Clooney

George Clooney-reklamen til DnB NOR vant «Gullfisken» 2011

Forhåndsfavoritten og fjorårets store snakkis ble lørdag kveld kronet med den gjeveste reklameprisen. Se reklamen her.

I september 2011 satte norske TV-seere tacoen i halsen da storbanken DnB NOR rullet ut sin nye reklamekampanje med selveste George Clooney i hovedrollen.

Sex-symbolet som appellerer til jenter i alle aldre, hadde angivelig giftet seg med en norsk jente og så på hus i Lillestrøm ifølge reklamen.

Se filmen ved å klikke på videovinduet øverst i saken.

Den oppnådde 46 prosent av stemmene, og ble med det kåret til å være den beste reklamefilmen i 2011.

- For over tre år siden var det helt utenkelig at vi kunne vunnet noe slik, og da tenkte vi at vi måtte kommunisere at vi var hele Norges bank. Å vinne for andre år på rad er beviset på at vi lager noe folk ikke er likegyldige til. Jeg drister meg til å si at det er oppsiktsvekkende. Vi har gått fra å være en forhatt bank til å bli en veldig godt likt bank, sier konserndirektør i DnB NOR, Trond Bentestuen entusiastisk etter å ha mottatt prisen.

Fikk mail fra George Clooney som takk

Verdensstjernen George Clooney likte veldig godt å samarbeide med DnB NOR. Det gir han klart uttrykk for i en mail til konserndirektøren i ettertid.

- Jeg fikk en mail fra Clooney i etterkant av at vi hadde spilt inn reklamefilmen, der han fortalte hvor godt han likte filmen og samarbeidet. Den mailen har jeg tatt godt vare på, for å si det sånn, fortsetter Bentestuen.

Om banken vil jobbe videre med store verdensstjerner i sine reklamefilmer gjenstår å se. Bentestuen vil ikke si hva de har slags planer videre.

- Men jeg kan si en ting: Jeg lover at vi skal overraske i fremtiden også!

Fjorårets store snakkis

Clooney-reklamen ble en stor snakkis i 2011 , og i forkant av «Gullfisken» seilte filmen opp som en soleklar favoritt hos bookmakerne.

– Vi har vel aldri sett en større favoritt til Gullfisken enn DNB og deres film med George Clooney. Både innenlands og utenlands skapte filmen masse omtale, og folk ser ut til å ha fått en ny norsk reklamefavoritt etter Rema`s legendariske "Doffen har daua" reklame. Selv om mange andre kandidater er svært gode filmer, tror NordicBet`s oddsettere at DNB er overlegen og de får kun små 1.35 i vinnerodds. Det sier sitt når nærmeste utfordrer på listen er Blindeforbundets "Mørkt kontor" med hele 7.50 i vinnerodds, skrev talsmann Kim Rud Petersen i NordicBet i en pressemelding i forkant av programmet.

Les også: Clooney-reklame favoritt til å vinne «Gullfisken»

Les også: Danske Julie er George Clooneys mystiske reklame-brud

Var usikker på om Clooney ville dukke opp

Reklamefilmen med George Clooney var en idé Try Reklamebyrå ville satse på for DnB NOR, men Art Director Stian Johansen var lenge usikker på om den gode idéen ville bli virkelighet.

– Vi var veldig spent på om han ville si ja, og selv etter at han hadde sagt ja gikk vi og ventet på at han skulle avlyse. Vi trodde det ikke før vi fikk det skriftlig. Nei, vi trodde det ikke før han dukket opp på opptak. Egentlig så tror jeg ikke vi skjønte det før vi så han på TV, forteller Johansen til «God morgen, Norge».

Les også: «Stjal» pysjbuksa til George Clooney

Påkostet film

Hvor mye filmen har kostet å produsere er usikkert, men Dagens Næringsliv kom fram til at superstjernen må ha fått omlag 1,5 millioner kroner for jobben, etter å ha hentet inn anslag fra seks reklame- og mediebyråer.

Konserndirektøren i DnB NOR vil gjerne kommentere alle spekulasjonene som har versert i media.

- Det er den billigste reklamefilmen jeg har lagd noen gang. Jeg har ikke fått så god return on investment på noe annet jeg har gjort, sier han med et stort smil til tv2.no.

Les også: George Clooney om DnB Nor-reklamen: – Jeg fikk godt betalt

Sølvfisk i september

Clooney-reklamen ble valgt ut av en jury til å bli sølvfisk i september, altså månedsvinner og da gullfisk-nominert. Juryen skriver:

Det er vanskelig ikke å bli fasinert av DnB NOR sin sparekampanje med George Clooney. En storslått film på alle måter. Naturlig nok kan man bli imponert når en verdensstjerne som Clooney deltar i en norsk reklamefilm, men det er ikke nok til å vinne en sølvfisk. Det er hvordan Clooney er brukt som er nøkkelen. Han er kanskje verdens mest ettertraktede ungkar og spiller seg selv i en godt fortalt historie med en fantastisk kvinnelig dansk skuespiller. Til sammen gjør dette filmen til månedens klare vinner.

Team:

Tekst: Janne Brenda Lysø/Jonas Grønnem
AD: Stian Johansen/Lars-kristian Harveg
Konsulent: Monika Augustsson
Prosjektleder: Kristin Berge Jahr

Produksjonsselskap: Bacon OSL (for Try reklamebyrå)

Regissør: Martin Werner

Produsent: Magne Lygner

Annonsør: DnB NOR

Annonsørkontakt: Kjetil Botten Skogly/Nils Ivar Jacobsen

Se alle sølvfiskene her.