Ku-fanger: Nei – dette er ikke lovlig

Hvorfor? Nei, det er ikke så lett å forstå.

Ku fanger har som regel både en praktisk funksjon   og er med på å tøffe opp fronten på bilen. Men  i veldig mange tilfeller er det ikke lovlig. Ilustrasjonsfoto.
Ku fanger har som regel både en praktisk funksjon og er med på å tøffe opp fronten på bilen. Men i veldig mange tilfeller er det ikke lovlig. Ilustrasjonsfoto.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg kjøpte for et års tid siden en litt større SUV som var utstyrt med en kufanger. Når jeg kjøpte den kom bilen rett fra EU-kontroll og var godkjent, jeg har i ettertid hatt service hos merkeforhandler og alt har vært greit uten noen anmerkninger.

For et par dager siden ble jeg stoppet i teknisk kontroll. Og forsto ganske fort at en av vår tids største forbrytelser er å kjøre bil med kufanger når den ikke er godkjent og står i vognkortet. Jeg ble litt perpleks for jeg visste ikke noe om dette, men fikk ”skyllebøtte” uten sidestykke.

Jeg har nå frist på to ker til å vise bilen på Trafikkstasjonen UTEN kufanger. Jeg vil nødig fjerne denne da den har mye å si for bilens utseende og dessuten er 1000-meterne mine festet der.

Hva gjør jeg nå?

Benny svarer:

Hei sann!

Skjønner godt at du opplever dette som urettferdig og rart. Men her har de ”høye herrer” jusen på sin side og da er det lite en menig mann kan stille opp med.

Det har i årenes løp vært mye fram og tilbake rundt dette med frontbøyler og kufangere. Men nå er de altså forbudt, med mindre bilen ble vist Trafikkstasjonen med nødvendig dokumentasjon fra både de som hadde levert bøylen og bekreftelse fra bilens importør om at de ”godtok” ettermonteringen.

Fristen for dette var 25. mai 2007 – altså for en god stund siden. Det virker litt irrasjonelt at biler som har denne ene linjen om at den er godkjent og innført i vognkortet er mer trafikksikre enn biler med likt utstyr som ikke har dette innført i vognkortet. Forstå det den som kan.

Del med Facebook-vennene dine

Men jeg er dessverre redd at det for deg ikke er noen vei utenom. Du må ta av bøylen for at bilen skal bli lovlig. Hvis ikke får du rett og slett kjøreforbud.

Unntaket er bøyler som veier under 0,5 kg (det vil si lagd av sugerør ...) og som er ment å beskytte bilens lykter

1000-meterne får du helt sikkert festet på en annen måte, men jeg er enig med deg. Frontbøyle ser ganske ”karslig” ut på en litt stor SUV.

Verkstedet som tok EU-kontrollen skulle gitt mangel på bøylen. Reglene på dette er som nevnt klinkede klare – så dette verkstedet har gjort en liten ”glipp” med EU-godkjenningen.

Ønsker deg lykke til – også uten kufanger.

Les også: Mange ekstralys – det er heller ikke lovlig:

Del med Facebook-vennene dine

Rust på bruktbil: Dette er de 20 beste

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Prut til selgeren blir sint!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: