MoldeRBK
MoldeRBK

Molde selger bedre enn Rosenborg

En og en halv måned før seriestart har Molde solgt to tusen flere sesongkort enn Rosenborg.

Moldes sportslige suksess i året som gikk har ført til det man kan kalle gull-effekt for seriemestrene.

En måned og 25 dager før seriestart har moldenserne solgt flere sesongkort enn mektige Rosenborg.

– Vi har solgt ca 7000 sesongkort så langt, mens målet vårt før sesongstart er på 7600. Det skal vi klare, sier markedsdirektør i Molde Jan Arild Byttingsvik.

Mye Molde-entusiasme
– Det er mye entusiasme rundt oss for tiden, og det merkes på salget.

Moldes salgstall er nesten 2000 mer enn erkerival Rosenborg har maktet så langt, og bare 200 bak det klubben klarte i fjor. Kommersiell leder i Rosenborg, Per Mikalsen, opplyser at Rosenborg pr. dags dato har solgt 5400 sesongkort.

– Sesongkortsalget er litt dårligere enn på samme tid i fjor, vedgår RBKs Mikalsen ovenfor tv2.no.

Han tror det blir tøft å nå klubbens målsetting om 8000 solgte sesongkort, til tross for at de nedjusterte forventningene under fjorårets publikumssvikt.

– For å nå målet måtte vi nok ha solgt rundt 1000 flere sesongkort på nåværende tidspunkt.

I fjor endte Rosenborg på 8300 solgte sesongkort.

Les også: Solskjær-effekten gir kraftig oppsving på sesongkortsalget i Molde

Hårete mål i Molde
Det så imidlertid enda verre ut for trønderne en måneds tid tilbake.

– De som hadde bestemt seg kjøpte sesongkort med en gang, så var det en lang periode der folk var avventende, før vi fikk en større oppsving enn vi hadde trodd rett før fristen for å fornye sesongkortet gikk ut. Det var nok en del som ventet og så hva som skjedde med laget og troppen, sier Mikalsen til tv2.no.

I fjor hadde Molde tett opp under 10.000 tilskuere i snitt på Aker stadion. I år er målet å krype over den magiske grensen.

– Det er et hårete mål, men det er mulig å oppnå. Det så vi på banen i fjor, slår Jan Arild Byttingsvik fast.

Aker Stadion tar 11 300 tilskuere, mens Rosenborgs Lerkendal tar omtrent det dobbelte.