allinclusive.no (Foto: Kristin Bull/Privat)
allinclusive.no (Foto: Kristin Bull/Privat)

Alenemor fikk hotellrom i «potetkjeller»

Allinclusive.no innrømmer at de aldri har sjekket standarden på hotellet. Sjekk bildespesial.

– Jeg vil hjem. Det var det første den yngste datteren min sa da vi så rommet vi fikk tildelt, sier Hilde Stubberud til «Redd ferien min».

I flere dager bet familien tennene sammen og prøvde å gjøre det beste ut av ferieoppholdet sitt, men til slutt orket de ikke mer.

Se «Redd ferien min» på TV 2 torsdag kl. 20.30

Les også: Hotellet i Tyrkia ødela familien Høies ferie

Glad i Tyrkia

Da alenemoren Hilde Stubberud og døtrene Tina og Thea besøkte Tyrkia sommeren 2010 kom de hjem med bare lovord og gode ferieminner. Så godt likte de landet, at sommerferien 2011 ble bestilt i god tid. Nok en gang falt valget på Tyrkia, og badebyen Alanya.

– Man forsaker litt i løpet av året, og koser seg masse når man først er på ferie, sier Hilde til «Redd Ferien Min».

Ferien ble bestilt via det norske internettreisebyrået Allinclusive.no, og kostet totalt 19.500 kr.

Hotellet de skulle bo på het Anfora, og var ifølge reiseoperatøren et trestjerners all inclusive-hotell med egen á la carte-restaurant.

Men det skulle ikke ta lang tid før familien følte seg lurt av glansbildet som ble tegnet av hotellet på Allinclusive.nos hjemmesider.

Les også: Familien på fem sparte 7400 kroner på to uker med all inclusive

Saken fortsetter under bildespesialen.

Møkk, mugg og mas

Rommet familien fikk tildelt lå på bakkeplan, og hadde romnummer 009. Rett ved siden av rommet lå hotellets bar- og nattklubb, samt storkjøkken.

Utsikten fra rommet var rett ut i bakgården, hvor de kjøkkenansatte oppbevarte mat, søppel og drikkevarer.

– Det er støy her. Døgnet rundt, forklarer Hilde da «Redd ferien mins» kamerateam blir med inn på hotellet og dokumenterer standarden.

Døtrene til Hilde forklarer at støyen har ført til søvnløse og lange netter.

Inne på rommet er ikke standarden bedre. På badet viser Hilde at muggen ligger tykt rundt dusjen og på veggene.

Les også: Familien Stordalen betalte en formue for falske flybilletter

Saken fortsetter under bildet.

allinclusive.no (Foto: Kristin Bull)
allinclusive.no (Foto: Kristin Bull)

Toalettet ikke vasket

På de fem dagene familien hadde vært på hotellet, hadde ikke toalettet blitt vasket, og i tillegg renner det vann ned fra leiligheten over.

Vannet blir liggende på baderomsgulvet og må tørkes opp med et håndkle.

– Når du har med deg barn på tur, så er det en greie å føle at man kan gå trygt på do, sier Hilde, som til slutt bestemte seg for å vaske doen selv.

Elendigheten fortsetter innover i leiligheten. En av sengene står plassert på kjøkkenet, rett ved vinduet ut mot matoppbevaringen på utsiden.

Muggen hadde også funnet veien inn i kjøleskapet. Lufta i leiligheten var tykk og fuktig, og lukten der inne kan best beskrives som lukten av en gammel potetkjeller.

– Den slår mot deg med engang man går inn her, sier Hilde.

RFM-logo-master-CMYK
RFM-logo-master-CMYK

Á la carte?

En av grunnene til at Hilde valgte å bo på Anfora, var at hotellet hadde et all inclusive-tilbud som gjorde at familien kunne spare på matutgiftene.

Etter fem dager på hotellet hadde det allerede blitt flere turer på lokale restauranter.

Maten som ble servert da «Redd ferien min» var på hotellet, var ifølge familien Stubberud rester fra dagens lunsj, og så lite appetittvekkende ut.

– Det er ikke mat jeg har lyst til å spise, sier Hilde.

Ifølge nettsidene til Allinclusive.no skulle det også være en á la carte-restaurant på hotellet, men den eksisterte ikke.

Les saken: Guttegjeng fikk hotellrom med «barnesenger» og knøttebad

Saken fortsetter under bildet.

allinclusive.no (Foto: Kristin Bull)
allinclusive.no (Foto: Kristin Bull)

Vanskelig å klage

Dagen før Hilde møtte «Redd ferien min» gikk hun for første gang til resepsjonen for å klage. Da opplevde familien nok en gang å ligge søvnløse, mens hotellet arrangerte fest i baren, vegg-i-vegg.

Beskjeden Hilde fikk var at hotellet var fullt, og at de måtte vente på å få et nytt rom.

Sammen med «Redd ferien min» sitt team forsøkte Hilde dagen etter å ringe til reiseoperatøren sin, men det var lettere sagt enn gjort.

På side hjemmesider skriver Allinclusive.no at «Når du bestiller på Allinclusive.no reiser du på egenhånd. Allinclusive.no tilbyr ikke reiselederservice».

Reiseselskapets kundeservicetelefon holder også helgestengt, så Hilde ringte derfor et telefonnummer som sto oppført på voucheren hun fikk ved ankomst.

Les også: Ving droppet «mareritthotell» etter TV-reportasje

Nummeret var til en engelskspråklig representant som jobbet i Alanya. Det ble avtalt å møtes dagen etter.

Den engelskspråklige damen nektet å snakke med «Redd ferien min» for åpent kamera, men lot reporteren bli med Hilde inn på hotellet.

Her benektet hun at hun jobbet for Allinclusive.no, men at hun kun er en hotellagent som skaffer rom som Allinclusive.no videreselger. Hotellagenten går med på å hjelpe til med å skaffe et nytt rom til Hilde og døtrene.

Hotellagenten sjekker opp raskt hva hun kan tilby, og Hilde og døtrene blir tilbudt et nytt rom på Anfora.

Etter å ha sett rommet familien Stubberud hadde bodd på, skjønte hotellagenten at de hadde klaget.

– Hun var enig med oss at det uakseptabelt å bo der, sier Hilde Stubberud til «Redd ferien min».

Sjekket aldri hotellet og må undersøke maten

Da «Redd ferien min» viser Iren Carlstrøm, daglig leder og gründer bak Allinclusive.no, opptakene fra Anfora, skjønner hun at Hilde og barna er skuffet over rommet de fikk, men selskapet vil ikke gå med på at de har solgt kundene sine falske forhåpninger.

Carlstrøm sier at de på deres nettsider anbefaler folk å velge fire- og femstjerners hoteller nå de skal bestille ferie. Dette er fordi trestjerners hotell, slik som Anfora, kan være av varierende standard og kvalitet.

– Vi velger allikevel å tilby trestjerners hoteller, fordi det kan være kunder som har funnet sine favoritthoteller, sier Carlstrøm.

Les også: Lungesyke Weronica endte på utrolig skittent hotell

Saken fortsetter under bildet.

allinclusive.no (Foto: TV 2 hjelper deg)
allinclusive.no (Foto: TV 2 hjelper deg)

Ikke sjekket hotellet

Da «Redd ferien min» ønsker å vite om Allinclusive.no på noe tidspunkt har vært og undersøkt standarden på Anfora, er svaret nei.

– Vi har ikke vært på Anfora Hotel i Tyrkia selv, innrømmer Carlstrøm. Hun sier at selskapet har flere tusen hoteller i sin database, noe som holder prisen på reiser nede. Men, som et resultat av dette, kan ikke alle hotellene undersøkes.

– Det er ikke mulig for oss å reise rundt og undersøke alle hoteller over hele verden, forklarer Carlstrøm.

Videre sier den daglige lederen at de ikke har mottatt noen klager på maten, og sier de skal undersøke om hvorvidt det er en ala carte-restaurant på hotellet eller ikke.

Hun innrømmer også at Allinclusive.nos reisende reiser på egenhånd, uten egne guider på reisemålet.

Dermed har ikke Allinclusive.nos reisende like mye service og oppfølging som folk som reiser med vanlige norske charteroperatører.

– Men Karen, som dere møtte i Alanya, hun er ansatt hos den lokale agenten som er vår samarbeidspartner, og hennes rolle er å bistå både våre og andres gjester med tips og råd og hjelp om de har behov for det.

Les også: Kjærlighetsferie endte på møkkahotell

Saken fortsetter under bildet.

allinclusive.no (Foto: Privat)
allinclusive.no (Foto: Privat)

Lykkelig slutt

Etter å ha sett familien Stubberud sitt rom med egne øyne, tok det ikke lang tid før Karen fikk flyttet Hilde, Thea og Tina til et nytt rom. Etter fem dager på det illeluktende kjellerrommet, fikk familien et nytt rom i hotellets tredje etasje.

– Det kan ikke sammenlignes. Det er som natt og dag, og uten mugg, sier Hilde til «Redd ferien min».

Trenger du hjelp med et forbrukerproblem?

Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg TV 2 hjelper deg på Facebook og Twitter