hvergang2 (Foto: TV 2)
hvergang2 (Foto: TV 2)

– TV 2 har skutt gullfuglen

– Det berører hjertene til de som ser på.

TV 2s nye lørdagsprogram «Hver gang vi møtes» hadde gode seertall under premieren forrige lørdag, og omtalene i ettertid har vært strålende.

I tillegg til at 600.000 nordmenn fikk med seg programmet på TV, har flere av videoene fra programmet gått som en farsott på nett.

TV 2 har skutt gullfuglen med programmet, mener PR-ekspert Trond Albert Skjelbred.

Han roser programmet opp i skyene.

– Skutt gullfuglen

Da Halvdan Sivertsens låter ble tolket av de andre artistene i programmet forrige lørdag, var det Øyvind «Vinnie» Sauviks versjon av «Sommerfuggel i vinterland» som fikk mest oppmerksomhet.

I tillegg til at videoen av Vinni har flere tusen visninger på TV2s egne nettsider, er den sett av 680.000 på YouTube.

Denne uken er det Halvdan Sivertsens tolkning av Bertine Zetlitz` «Twisted Little Star» som går sin seiersgang på nett.

Trond Albert Skjelbred (Foto: Paul Bernhard)
Trond Albert Skjelbred (Foto: Paul Bernhard)
PR-ekspert, Trond Albert Skjelbred i Nor PR, mener TV 2 har funnet gull med programmet.

– TV 2 har skutt gullfuglen både med «Hver gang vi møtes» og med «The Voice». Programmene har fokus på kvalitet og ikke på dem som gjør det dårlig. Mens konsepter som «Idol» ofte henger ut de litt dårligere, er dette mer feelgood, sier han til «God kveld Norge».

Les også: Derfor ble Bertine tårevåt av Halvdan Sivertsen

– Berører hjertet til seerne

Han mener årsaken til suksesstallene er at programmet treffer seerne midt i hjerterota.

– Det er ekte. Dette er personer og artister som er kjent for kvalitet i utgangspunktet. De leverer og de viser nye sider av seg selv. Dette er alle folkekjære artister som er svært ulike, noe som skaper en interessant miks. Det er også morsomt å høre kjente sanger, og noen må nærmest defineres som kulturskatter, i nytt arrangement, sier eksperten.

Les også: Se alle opptredenene og last ned låtene her

Populært blant de eldre

Morten Wiberg i mediebyrået Carat, mener valget av artistene er en medvirkende årsak til suksessen.

– At det er åtte kjente artister er en vesentlig del bak suksessen. Enkelte av artistene har vært populære i mange år, mens noen er mer ungdommelige, sier han.

Han mener TV 2 har gjort en god jobb med å gjøre programmet kjent for seerne, og at Youtube-videoene med høye seertall har gjort sitt.

Mens 50 prosent av seerne var mellom 30–50 år, var 27 % over 60 år.

– Aldersgruppen på TV-seerne er nok yngre enn på YouTube, og programmet retter seg nok mer mot voksne folk, sier Wiberg.

Les også:Her røres Bertine til tårer av Halvdan

(artikkelen fortsetter under bildet)

hverrrgang (Foto: TV 2)
hverrrgang (Foto: TV 2)

– Kan leve i flere år

I likhet med Skjelbred mener Wiberg at dette er et konsept som seerne vil holde seg til, men at lørdagens sending med Bertine Zetlitz i hovedrollen også kan henvende seg til en annen gruppe seere.

– Zetlitz har kanskje ikke samme folkekjære appell som Halvdan Sivertsen, men hun kan kanskje treffe litt yngre seere sier, Wiberg.

Les også: Halvdan Sivertsen ble ateist på grunn av sex