familien strandhus karlsen (Foto: Glenn Aaseby)
familien strandhus karlsen (Foto: Glenn Aaseby)

Hotellrommet falt nesten fra hverandre

Tårene rant: Familien Strandhus Karlsen snudde nesten i døra da de så rommet.

Familien Strandhus Karlsen fra Sande hadde gledet seg stort til sin første ferietur til Tyrkia, men da de endelig kom frem til hotellet de skulle bo på de neste fjorten dagene, ble gleden fort snudd til tårer.

– Du ble så oppgitt at tårene trilla. Du gråt jo veldig, egentlig, men prøvde å skjule det for ungene våre, sier Thor-Willy Karlsen til sin kone, Grethe Strandhus Karlsen.

Vanligvis bestiller familien fly og hotell på egenhånd, men i sommer valgte de en litt dyrere pakketur til eksotiske Tyrkia. Sammen med Grethe og Thor-Willy er døtrene Andrea (10) og Tora (15) med, i tillegg til Stian Thorvaldsen (15), som er med på turen som familiens gjest.

Se «Redd ferien min» på TV 2 torsdag kl. 20.30

Les også: Lungesyke Weronica endte på utrolig skittent hotell

– Alt detter fra hverandre

Turen ble bestilt med Ving, og familien skulle bo på Begonville Hotell i Side. Prisen for turen kom på totalt 34.000 kroner.

– At alt detter fra hverandre, det forventet en vel ikke når man betaler såpass mye, sier Thor-Willy da «Redd ferien min» møter familien i Side.

– Såpass ille følte vi det var den første natten at vi tenkte at «vi må hjem igjen», sier Grethe.

RFM-logo-master-CMYK
RFM-logo-master-CMYK

Familien inviterer oss inn i leiligheten sin for å vise alle feil og mangler. Allerede ved ankomst måtte Thor-Willy reparere dørhåndtaket inn til leiligheten.

– Det er en knott her og når jeg tok i den så datt den av og jeg stod med den i hånden så den reparerte jeg selv, da, sier Thor-Willy.

Les også: Ving droppet «mareritthotell» etter TV-reportasje

Mange feil og mangler

Her er bare noen av feilene og manglene ved leiligheten:

– Dørterskelen inn til badet er løs.

– Doskålen er helt løs.

– Vinduet over toalettet er ødelagt og henger rett ned over toalettet så det er fare for å dunke hodet i en spiss vinduskant idet en reiser seg.

– Deler av kranen på kjøkkenet faller av.

– Det er skittent gulv på badet.

– Det er mugg i dusjen.

Les saken: Guttegjeng fikk hotellrom med «barnesenger» og knøttebad

Saken fortsetter under bildet.


Familien-strandhus-karlsen3 (Foto: Glenn Aaseby)
Familien-strandhus-karlsen3 (Foto: Glenn Aaseby)

– Har ikke sovet en hel natt

I tillegg er det centimeterstore glipper mellom dørkampen og dørbladet i døren som gjør at familien hører alle lyder utenfra, noe som går ut over nattesøvnen.

– Nå har vi ikke sovet en hel natt siden vi kom fordi det er så store åpninger i døren vår at det er som å ligge ute i vestibylen der, sier Grethe.

Det mest plagsomme er likevel at airconditionen ikke virker slik den skal. Enten må man skru den helt av, og sove i over 30 varmegrader, eller så står air conditionen på full guffe med maks kjøling.

– Vi fryser mye av natta, men vi kan ikke slå den av, da greier vi ikke å sove her, forklarer Grethe.

Les også: Familien Stordalen betalte en formue for falske flybilletter

Saken fortsetter under bildet.

Familien-strandhus-karlsen2 (Foto: Privat)
Familien-strandhus-karlsen2 (Foto: Privat)

Ving ber TV 2 om å holde seg unna

Allerede dagen etter ankomst tok Grethe kontakt med Ving for å få byttet rom, men uten å sjekke rommet avslår Ving dette, og hevder at alle hoteller i området er smekkfulle.

Familien har vært på ferie i nesten en hel uke da de møter på «Redd ferien min»-teamet i Side. Etter å ha sett alle feilene ved hotellrommet, bestemmer vi oss for å prøve å hjelpe familien.

Ving har ingen representanter på hotellet, og siden familien allerede har klaget til selskapet uten resultat, velger vi å ringe Ving fra hotellrommet deres for å få fortgang i saken. Ving ber TV 2 om å holde seg unna saken, men lover samtidig å revurdere klagen til familien.

– Det er bra det. Vi har prøvd det før. De sa at de skulle prøve å ordne opp da også, så vi får se, sier Grethe.

Les også: Familien på fem sparte 7400 kroner på to uker med all inclusive

Saken fortsetter under bildet.

familien-strandhus-karlsen4 (Foto: Glenn Aaseby)
familien-strandhus-karlsen4 (Foto: Glenn Aaseby)

Får nytt rom

Samme kveld får familien en god nyhet på SMS fra Ving, familien blir bedt om å møte i resepsjonen klokken 12 neste morgen.

– Vi gleder oss veldig til å se hva det skal bli for noe, sier Grethe.

Neste dag har familien endelig en grunn til å smile. Ving har snudd i saken og har funnet et nytt rom og bedre rom til dem – på samme hotell.

– Vi kom jo hit og så at det egentlig var helt likt, og så er det tusen ganger bedre likevel, fordi alt sitter fast og fungerer perfekt, sier Grethe fornøyd.

Her er det ingen glipper i døren, alt fungerer som det skal, og til og med airconditionen er mulig å kontrollere. Endelig har familien lagt problemrommet bak seg, og har en hel uke igjen av ferien som de kan nyte med nytt rom.

– Vi føler nå at vi kan lande litt og slappe av, og det er første gangen. Det har tatt en uke, sier Thor- Willy.

Les også: Hotellet i Tyrkia ødela familien Høies ferie

Ving beklager

Hjemme i Norge er Ving-direktøren lei seg for at selskapet hans leverte en ferieopplevelse som langt fra var god nok.

– Nå er det sånn at de var ekstremt uheldige med det rommet tror jeg, for det var et rom som ikke har vært i noe særlig bruk, mens de øvrige gjestene på hotellet er jo superfornøyde, sier administrerende direktør i Ving, Christian Grønli.

Hotellet Begonville i Side er ifølge Ving et av deres mest populære hoteller.

– Så det har vært en riktig uheldig familie som vi har håndtert litt klønete, sier Grønli.

Grønli innrømmer at Ving skulle handlet raskere og bedre i denne saken.

– Vi inngår en avtale med kundene og vi skal levere det vi sier at vi skal levere og her kan det tyde på at det har vi ikke greid å gjøre. Det er veldig beklagelig og det må vi skjerpe inn, sier Grønli.

Trenger du hjelp med et forbrukerproblem?

Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg TV 2 hjelper deg på Facebook og Twitter