ULØST GÅTE: Forskerne vet fortsatt ikke med sikkerthet hvorfor man kan få sting når man trener. (Foto: Craft/)
ULØST GÅTE: Forskerne vet fortsatt ikke med sikkerthet hvorfor man kan få sting når man trener. (Foto: Craft/)

Dette øker risikoen for sting

Plaget med hold under løpeturen? Sjekk hvordan du kan unngå smertene.

Bli sprek med Sporty – vinn proff pulsklokke

De fleste av oss kjenner til den stikkende smerten i siden når vi løper. Sting, eller hold, kan plutselig dukke opp og ødelegge treningen.

En rekke forskere har forsøkt å finne ut hva den plagsomme smerten kan skyldes. Her er flere teorier, men et hundre prosent sikkert svar kan ekspertene ikke gi.

– Dessverre er det ett av de spørsmålene vitenskapen fortsatt ikke har svar på, i likhet med spørsmålet om hvorfor man får kramper, forteller førsteamanuensis Niels Ørtenblad til videnskab.dk.

Han jobber på Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet i Danmark.

Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

Overfor videnskab.dk har Thorsten Ingemann Hansen, professor på Institut for Idræt ved Aarhus universitet, lagt frem de mest utbredte teoriene rundt sting.

VERST NEDOVER: Løping, og da spesielt løping i nedoverbakke, gir oftere hold enn andre fysiske aktiviteter. (Foto: Craft/)
VERST NEDOVER: Løping, og da spesielt løping i nedoverbakke, gir oftere hold enn andre fysiske aktiviteter. (Foto: Craft/)

Teori 1: Miltens rolle
Under fysisk aktivitet tømmer milten ut røde blodlegemer i blodet for å øke transporten av oksygen. En har trodd at sammentrekningene under prosessen kanskje var skyld i smertene i siden.

– Den teorien er de fleste gått bort fra. Undersøkelser viser nemlig at pasienter som har fått fjernet milten, også opplever hold, forteller Hansen.

LES OGSÅ: Triksene for å unngå sting

Teori 2: Tretthet i mellomgulvet
At leddbåndene som binder mellomgulvet til ryggsøylen blir trøtte, og dermed forårsaker sting, er en mulig forklaring.

– Den teorien virker mer sannsynlig. Vi vet at man kan få smerter i senene når de blir overbelastet. Mellomgulvet brukes til å trekke pusten og stabilisere åndedrettet. Når vi spenner i magemusklene, kan det medføre tretthet i bukmuskelen og i leddbåndene, og det kan kanskje gi hold.

LES OGSÅ: Velg riktige løpesko på glatten

Teori 3: Rystelser under fysisk aktivitet
En annen mulig forklaring handler om risting i magen under fysisk aktivitet.

Den australske forskeren Darren P. Morton fra Avondale Center of Exercise i New South Wales, støtter hypotesen. Han står bak en ny vitenskapelig undersøkelse av fenomenet.

– Australieren har blant annet studert forekomsten av hold i seks forskjellige idrettsgreinene, og undersøkelsen viste at det er sjeldent hos syklister. Kanskje er det fordi syklister ikke opplever vridninger og risting i overkroppen, sier Thorsten Ingemann Hansen til videnskap.dk.

LES OGSÅ: Dette sportsutstyret vil slå an i 2012

Teori 4: En krum rygg øker risikoen
Den samme studien viste at ryggens krumming kan ha en betydning.

Forsker Morton undersøkte 159 idrettsutøvere med en gjennomsnittsalder på 19 år. Deltakerne var en blanding av løpere, svømmere og basketballspillere. 73 prosent av dem oppga at de hadde opplevd sting det siste året. Disse deltakerne hadde nettopp en tendens til enten krumbøydhet eller salryggethet.

LES OGSÅ: Musikk lurer deg til å trene hardere

Teori 5: En full magesekk
En annen og nyere teori er at en full magesekk kan gi sting fordi den hinnen som omgir organene i magen, blir irritert.

Noen forskere tror at en full magesekk reduserer mengden av smøremiddel, slik at de glidende bevegelsene mellom de to lagene blir smertefulle.

LES OGSÅ: Åtte grunner til å løpe med en partner

Teori 6: Karbohydrater øker risikoen
Thorsten Ingemann Hansen mener at hva man fyller magesekken med, også kan ha betydning.

En undersøkelse gjort av Darren P. Morton viste at testpersonene fikk mer sting av å drikke fruktjuice enn vann og sportsdrikken Gaterode som det ikke var nevneverdig forskjell på. Vannet som ble brukt i studien var tilsatt smak, men ingen karbohydrater. Sportsdrikken inneholdt seks prosent karbohydrater, mens juicen inneholdt elleve prosent karbohydrater.

Studien ble sponset av Gatorade Sports Science Institute. Forskeren mener at sammenhengen mellom karbohydrater og utvikling av hold, kan være fordi væsker med mye karbohydrater passerer langsommere gjennom magen.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med intervalltrening

– Lytt til egen kropp
Selv om forskerne så langt ikke kan konkludere med hva sting skyldes, mener Thorsten Ingemann Hansen at man kan komme langt ved å lytte til sin egen kropp.

– Man må prøve seg litt frem og finne ut hvor mye man kan fylle i magen sin før en løpetur uten å få hold, sier Hansen til videnskap.dk.

Her er triksene
Selv om man ikke vet nøyaktig hvorfor man får sting, finnes det gode råd om hvordan man kan unngå å få disse smertene.

Ifølge TV 2 Sportys treningsekspert Siri Marte Hollekim er smerteopplevelsen varierende fra person til person og fra gang til gang.

– Noen blir forhindret fra å prestere optimalt når de får sting, mens andre lar seg ikke påvirke. Det kan se ut som at dette er avhengig av hva man spiser og drikker før treningen, har Hollekim tidligere fortalt til TV 2 Sporty.

Sjekk Siri Martes råd for hvordan du kan unngå å få sting her.

TRENINGSEKSPERT: Siri Marte Hollekim i TV 2 Sporty. (Foto: Øyvind Løland/)
TRENINGSEKSPERT: Siri Marte Hollekim i TV 2 Sporty. (Foto: Øyvind Løland/)

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!