Vi klager om mekanikerne på bilverkstedet ikke har gjort en tilfredsstillende jobb. Men om frisøren har gjort feil, klager vi da? Og nytter det? (Foto: Illustrasjonsfoto)
Vi klager om mekanikerne på bilverkstedet ikke har gjort en tilfredsstillende jobb. Men om frisøren har gjort feil, klager vi da? Og nytter det? (Foto: Illustrasjonsfoto)

Din bil er mer beskyttet enn din kropp

Hos frisøren, hudpleieren og den plastiske kirurgen er risikoen stor, og dine rettigheter utydelige.

Vi bruker stadig mer penger på vårt utseende. I snitt bruker nordmenn 2300 kroner i året hos frisøren. Vi legger igjen 750 kroner hos hudpleieren. Flere og flere tatoverer seg. Og stadig flere legger seg under kniven.

Men hva skjer hvis du ikke er fornøyd med hårfargen? Eller om de nye puppene ikke blir sånn som du hadde håpet på?

Se TV 2-reporter få tatovert en ørn på direkten her

Kroppen din er ubeskyttet

Hvilke rettigheter har du når du utsetter kroppen din for en risiko? Ikke så mange, mener Terje Kili i Forbrukerrådet.

Leverer du bilen din på verksted for å utbedre feil og mangler, er det tydelige regler som gjelder; håndtverkertjenesteloven. Der står det spesifikt hva du har krav på dersom du skulle havne i uenigheter.

– Er kroppen din objektet, drar du på deg en risiko som er mye større enn hvis det er bilen din det gjelder, sier Kili.

Likevel er bilen din langt bedre beskyttet. Bilen din er altså mer beskyttet enn din kropp.

Her er listen over forsikringene du må ha, forsikringene du bør ha og de forsikringene du ikke trenger

Ikke betal frisøren

Har du bestilt en frisørtime, og du og frisøren har blitt enige om hvordan du skal se ut – da har dere inngått en avtale.

– Er du misfornøyd kan du nekte å betale, sier Kili.

Ifølge fagdirektøren i Forbrukerrådet kan frisøren ikke kreve penger fra deg om du er direkte misfornøyd. Gjøres ikke tjenesten rett kan man kreve prisavslag eller ikke betale i det hele tatt.

Et dårlig frisørarbeid er uopprettelig. Du må vente til det vokser ut igjen.

– En avtale er en avtale, sier Kili og viser til avtaleloven.

Les også: Planlegg arven i dag

Risikabel behandling hos hudpleier

Hos hudpleieren gjelder det samme som hos frisøren. En avtale blir inngått, og den skal følges. Men hos hudpleieren drar du på deg en større risiko enn hos frisøren.

– De som leverer tjenesten forplikter å informere om risikoen du utsettes for, understreker Kili.

Men heller ikke her finnes det klare og tydelige regler. Hvilke rettigheter har du dersom en behandling ikke gir det resultatet du måtte ønske?

– Det du har kjøpt av klinikken er ikke et resultat, dermed kan du ikke kreve et resultat. Men du kan kreve en behandling som ivaretar deg, sier Kili.

Hos hudpleieren gjelder det samme som hos frisøren; du kan nekte å betale dersom du ikke er fornøyd. Eller så kan du få hudpleieren til å forbedre behandlingen.

Smink deg riktig for din alder

Klager på plastikk og pupper

Legger du deg under kniven og ender opp med et resultat du ikke mener er tilfredsstillende, kan du klage. Skjemmende arrdannelser, smerter, nerveskader og psykiske problemer er bare noen av plagene det blir søkt erstatning for, ifølge Norsk Pasientskadeerstatning.

Det er bare de siste tre årene det har vært mulig å søke erstatning hos Norsk Pasientskadeerstatning for skader som følge av plastisk og kosmetisk kirurgi utført ved private klinikker.

Torill Svoldal Stæhr, kommunikasjonsrådgiver i pasienterstatningen, tror mange pasienter får for lite informasjon om risikoene ved å utføre denne typen kirurgi, og sier at de fleste klagene ikke dreier seg om feilbehandling, men at pasienten ikke var fornøyd med resultatet.

Plastisk kirurgi er i ferd med å bli allemannseie