service traileren (Foto: Johansen, Erik/NTB scanpix)
service traileren (Foto: Johansen, Erik/NTB scanpix)

Neste sesong blir denne monstertraileren enda større

Svensk langrenn fikk nettopp en ny utfordring å bryne seg på. Norge planlegger to etasjer på langrennslandslagets nye milliontrailer.

Det norske skilandslaget, med Petter Northug i spissen, har allerede den største smørebussen i skisirkuset.

Men mye vil ha mer. Fra neste sesong får rivalene nok en utfordring i jakten på å tette luken til Northug, Marit Bjørgen og de andre stjernene på det norske skilandslaget. Da blir nemlig skilandslagets smørebuss enda større. Kun formaliteter gjenstår før byggingen av den nye monstertraileren kan starte.

– Målet er at den skal stå klar til neste sesong. Vi må bare få de siste signaturene på plass, sier smøresjef Knut Nystad til tv2.no.

Traileren det norske landslaget reiser omkring med på World Cup, NM og VM er i dag på nesten 60 kvadratmeter og er 14 meter lang. Åge Skinstad forteller at den nye bussen blir enda større.

– Vi ser ikke noen grunn til at den skal være mindre, i alle fall, sier Skinstad.

LES: Steira for tynn til å gå løp
LES: Oddvar Brå: - Petter blir farlig i Vasaloppet

– Skalering i gigantklassen
Det er Specialkarosser AB (SKAB) som skal bygge den nye supertraileren. Den nåværende traileren kostet rundt fire millioner kroner da den ble kjøpt i 2009. TV 2 Sporten erfarer at den nye traileren vil koste ca. fem millioner kroner.

– Det blir en skalering i gigantklassen, forteller Dag Nordvik i SKAB Norge.

Nordvik forsikrer at traileren ikke vil få problemer med å kjøre gjennom smale og lave tunneler i Norge og i mellom-Europa.

– Det jobbes med en 2. etasje. 2. etasjen blir hydraulisk - den kjører man opp og ned. Det jobbes med et skoboks-prinsipp, forteller Nordvik.

Smøresjef Nystad bekrefter at smørerne ønsker seg to etasjer på den nye traileren. Han er opptatt av å skape et arbeidsmiljø der eksponeringen mot farlige stoffer minimaliseres.

– Vi er ti arbeidere der, og da står vi det utrolig trangt. Får vi en litt større buss, så vil jo det hjelpe. Vi leker med ideen om å gå opp en etasje. Grunnen til det er at smørerne er inne i bussen stort sett hele dagen. De spiser maten sin ved pulten, og det er klart at det ikke er heldig med tanke avfall fra ski og støv. Om vi får muligheten til det, vil vi gjerne ha en etasje der vi kan skifte og ha møter, sier Nystad.

– Vil den nye bussen bidra til å øke avstanden ned til de andre skinasjonene?

– Når du sier øker forspranget så går du ut fra at vi har et forsprang. Det er veldig mange nasjoner som jobber seriøst med skitesting og utvikling innenfor gli og feste. Det er vi absolutt ikke alene om. Sverige har et program frem mot OL. Det samme har Sveits, Frankrike og Russland. Russland har jo mange flere folk som jobber i serviceteamet enn det vi har. Men vi har en veldig stor interesse i Norge, sier Nystad.

Norsk smørebuss (Foto: Åserud, Lise/SCANPIX)
Norsk smørebuss (Foto: Åserud, Lise/SCANPIX)

SKAB har erfaring med å bygge smørebusser til skilandslag. Det begynte med en svensk smørebuss i 2008. Siden har det ballet på seg. Både langrennslandslaget og skiskytterlandslaget har spesialbestilt smørebusser fra SKAB.

– En trailer er ikke den store kostnaden, men det er utstyret og oppsetningen som koster penger. Når det blir litt større, så blir det også litt dyrere, sier Nordvik.

I tillegg tar det lang tid å spesialinnrede en smøretrailer.

– Normalt ligger byggetiden på fire til seks måneder. Det er en lang prosess, men det er jo også avhengig av hvor avansert man velger å gjøre det underveis, sier Nordvik.

LES: Sistemann i mål: – Jeg er like tøff og pen som Northug
LES: Northug etter tiendeplassen: - Hadde kramper i pupper og armer

Selger den gamle traileren
Åge Skinstad avviser at eksterne investorer har vært med på gildet.

– Vi trenger ikke noe hjelp utover de sponsorene vi har til vanlig, sier Skinstad.

– Blir det to smørebusser?

– Nei, vi kommer til å selge den vi har i dag, sier Skinstad.

Det bekrefter også Nystad.

– Vi har et ønske om å selge den til en annen skinasjon. Det kommer flere og flere trailere. Vi har jo hørt at Tyskland, Sveits og Russland har signalisert at de ønsker å komme med smøretrailere i fremtiden, sier Nystad.

Aker bidrar
Skilandslagets hovedsponsor Aker er den største bidragsyteren til norsk langrennssatsing, og de betaler ca. 15 millioner kroner i året. Aker vil være med å finansiere den nye traileren.

– De er en fantastisk bidragsyter for oss, og det er en stor inspirasjon for oss å få lov til å jobbe med så profesjonelle folk. De er ekstremt gavmilde både med kompetanse og midler, sier Nystad.

Stine Lise Hattestad Bratsberg leder Aker Achievements AS, selskapet som styrer sponsoravtalen med skilandslaget. Hun mener smørebussen har vært en stor suksess.

– Den er en god investering, og den har vært en kjempesuksess. Det morsomme er jo at det er utøverne selv som har vært med å bestemme at vi skal få til en slik trailer. Det vil gjøre dem bedre skikket til å levere resultater. Det som er kjempespennende er at kunnskapstraileren reiser rundt og deler på den spisskompetansen langrenn har med breddeidretten, sier Bratsberg.

Nystad røper at sjefen sjøl, Kjell Inge Røkke, har vært på besøk i smørebussen.

– Under VM var han titt og ofte innom. Vi bruker bussen aktivt som et klasserom. Det er viktig at den blir brukt som et verktøy hele året, understreker Nystad.