tøyingrumpe
tøyingrumpe

Tøying forebygger vond rygg

To viktige øvelser for å opprettholde bevegeligheten og unngå ryggsmerter. Se video.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Hver dag utover vinteren vil TV 2 Sporty vise deg nyttige treningsøvelser.

Instruktør i denne videoen er Anne Marte Handal Sneve, personlig trener på SATS og Sporty-ekspert.

Du finner tidligere publiserte videoer i stolpen til høyre.

LES OGSÅ: Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

Se video her:

510342

LES OGSÅ: 9 myter om trening

Uttøying av rumpe
Slik gjør du: Legg det ene beinet over det andre, ta godt tak rundt kneet og press brystet opp. Kjenn at det strammer godt i rumpen.

Se gjerne til den ene siden for å få ekstra strekk. Kjør to runder på 30 sekunder.

Uttøying av hofte
Slik gjør du: Ta et godt steg frem og press ned med kroppen slik at du kjenner en god strekk i hofteleddsbøyeren.

Tøying av denne muskelgruppen kan hindre ryggvondt.

Strekk armene i været for ekstra effekt. Kjør to runder på 30 sekunder.

Sportys vurdering: Tøying er nødvendig for å opprettholde musklenes lengde og blodsirkulasjon.

God bevegelighet er et arbeidskrav i mange idretter, og en forutsetning for god grunnteknikk. Du trenger ikke tøye i mange minutter ukentlig før resultatene kommer.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med treningen

LES OGSÅ: Variasjon gjør deg sprekere – og skadefri

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!