forbrukerrådet (Foto: TV 2 hjelper deg)
forbrukerrådet (Foto: TV 2 hjelper deg)

Dette klaget vi aller mest på i 2011

Spesielt et problem økte.

Klagestatistikken for fjoråret viser at forbrukerne henvender seg til Forbrukerrådet om det samme som året før: Bil, bolig, datamaskinen og mobiltelefonen, samt spørsmål om håndverkere.

Fylkesoversikten viser regionale forskjeller, i Finnmark og Troms spør man om snøscootere, mens i Agder-fylkene er snekka problemet.

– Folk tar kontakt med Forbrukerrådet når det gjelder ting som betyr noe for dem i hverdagen. Ingenting er så ergerlig som en mobiltelefon som ikke fungerer, eller en regning som blir dobbelt så høy som forventet, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Fikk regning på 12.534 kr

I 2011 var det mange som erfarte at mobilspill kunne bli dyrt. TV 2 hjelper deg fortalte om Ulrik (7) som kjøpte et dyrebutikk-spill med foreldrenes iPad.

– Det så ut som et helt vanlig barnespill. Og når det var gratis å laste ned, tenkte vi at det var greit, fortalte moren, Astrid Auestad Tollefsen.

Men etter bare noen få timer med spilling, ble regningen på 12.534 kroner til sammen.

Les saken: – Jeg skjønte ikke at det var ekte penger, sier Ulrik

Ifølge forbrukerstatistikken var det mange foreldre som oppdaget at gratis spill fort ble dyrt. Henvendelser om innholdstjenester var den kategorien som økte mest i fjor. Hvis du vil unngå å bli en del av statistikken, kan du sikre deg med en kode.

Les hvordan: Slik unngår du sjokkregning

Aller mest henvendelser

De aller fleste som kontakter Forbrukerrådet om bolig lurer på ting rundt husleie, og 99.273 stykker lastet ned Forbrukerrådets husleiekontrakt i fjor.

Aller mest henvendelser har Forbrukerrådet fått om kjøp av bil, hele 10 922 stk. TV 2 hjelper deg får også mange henvendelser fra folk som har kjøpt bil.

Se også: Even kjøpte Corvette for 170.000 – bilen var et vrak

Sjekk hele listen:

– Kjøp av bil, 10 922 stk

– Uspesifiserte varer og tjenester, 10 573 stk

– Bolig, 9195 stk

– Datamaskiner, 6082 stk

– Mobiltelefoner, 5282 stk

– Håndverkertjenester, 4352 stk

– Møbler, 2208 stk

– Bekledning, klær og sko, 1992 stk

– Hvitevarer, 1951 stk

– TV-apparater, 1167 stk

Se også: Leverte uskadd bil, fikk krav på 4000 kr

I fjor meglet Forbrukerrådet i 5200 klagesaker, 75 prosent ble løst av Forbrukerrådet, resten ble sendt til Forbrukertvistutvalget for et rettslig vedtak.

Forbrukerrådet kan ha løst saker til en verdi av 125 millioner i 2011, av disse gikk 30 millioner til selger, mens resten gikk i kjøpers favør.

– 2011 har vært et svært godt år for Forbrukerrådet – og dermed for forbrukerne. Og vi satser på å være enda bedre i 2012, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Vil du kontakte Forbrukerrådet? Sjekk ut nettsidene www.forbrukerrådet.no, send e-post til hjelp@forbrukerradet.no, eller ring 03737.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter