SVINDEL: Med jevne mellomrom blir denne svindeleposten sendt ut til norsk epostadresser. Slett den, er rådet fra banken som blir misbrukt i spammingen. (Foto: TV 2)
SVINDEL: Med jevne mellomrom blir denne svindeleposten sendt ut til norsk epostadresser. Slett den, er rådet fra banken som blir misbrukt i spammingen. (Foto: TV 2)

Har du mottatt en slik e-post?

Da er du ikke alene. Nok en gang blir DNBs navn misbrukt i e-postsvindel. – Det er veldig plagsomt, sier DNB.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ettermiddag strømmet det inn med tips om DNB-e-poster som var sendt ut til norske e-postadresser. Det er ikke første gang at bankens navn blir misbrukt i såkalt phishing.

Jevnlig det siste året har DNB fått henvendelser fra kunder som har mottatt e-post hvor de blir bedt om å oppgi personlig informasjon til banken.

– Dette er den samme e-posten som har blitt sendt ut den siste måneden. Den sendes til vilkårlige e-postadresser i Norge. Altså ikke bare DNB-kunder, forteller bankens informasjonsdirektør, Thomas Midteide til tv2.no.

Les også: Ny falsk DNB-e-post

Skrevet på dårlig norsk

I svindel-e-posten står det at mottakerens DNB minibankkort og nettbanktilgang er sperret på grunn av en mislykket endring av passordet.

Videre blir brukeren bedt om å trykke på en lenke som er vedlagt i e-posten. Tilsynelatende går lenken til domenet www.dnb.no, men i virkeligheten er det til en helt annen nettadresse.

E-posten er også signert med et organisasjonsnummer og med en melding om at e-posten er sendt ut av bankens varslingssystem.

Man trenger heller ikke være ekspert for å se at det er svindel. Språket er skrevet på dårlig norsk og hele e-posten bærer preg av å ha blitt oversatt fra et utenlandsk språk til norsk ved hjelp av et oversettelsesprogram.

BETALTE OPPREISNING: Pressesjef i DNB, Thomas Midteide, sier banken betalte erstatning til Torbjørn da de ble klar over feilen. (Foto: TV 2)
BETALTE OPPREISNING: Pressesjef i DNB, Thomas Midteide, sier banken betalte erstatning til Torbjørn da de ble klar over feilen. (Foto: TV 2)

Les også: BankID tilbake etter fem og en halv time

– Det er veldig plagsomt

Informasjonsdirektør Thomas Midteide begynner å bli grundig lei av svindlerne som benytter seg av bankens navn.

– Det er veldig plagsomt for dem som får disse mailene. Vi vet ikke hvem som sender det ut siden de sitter i utlandet. Derfor får vi heller ikke stanset dem.

Midteide forteller at de har et tett samarbeid med politiet, men selv lovens lange arm får ikke gjort så mye.

DNB har bare ett råd til kunder og andre som mottar e-posten.

– Det er bare å slette den. Banken vil aldri be om slike opplysninger på e-post. Vi har jo opplysningene vi trenger allerede, sier Midteide til tv2.no.

Tegn på at du blir utsatt for phisingforsøk:

  • Du blir bedt om informasjon avsender allerede har.
  • E-posten kan være skrevet på dårlig norsk.
  • E-posten ber deg klikke på en lenke. Når du klikker endres nettadressen.
  • Du blir bedt om å oppgi kortnummer, brukernavn eller passord.