markløft (Foto: Frode Sunde/TV 2)
markløft (Foto: Frode Sunde/TV 2)

Gjør daglige løft til en lek

Etter å ha trent markløft bærer du handlenettene så lett som bare det. Se video!

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Hver dag utover vinteren vil TV 2 Sporty vise deg en nyttig styrketreningsøvelse.

Instruktør i denne videoen er Anne Marte Handal Sneve, personlig trener på SATS og Sporty-ekspert.

Du finner tidligere publiserte videoer i stolpen til høyre.

LES OGSÅ: Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

Se video her:

591092

LES OGSÅ: 9 myter om trening

Markløft
Hva trener du: Rumpe, korsrygg, ben.

Slik gjør du: Start øvelsen med stangen liggende død på bakken. Ta skulderbreddes grep.

Noen alternerer over- og undertak for bedre grepstyrke. Som navnet sier skal du løfte stangen fra marken med naturlig svai i ryggen.

Unngå å dra stangen for mye med armene, men hold armene låst og bruk beinstyrken din.

La stangen følge tett inntil kroppen.

Sportys vurdering: Dette er en funksjonell øvelse der du bruker hele kroppen. Veldig overførbart til dagliglivet der vi løfter ting opp fra bakken.

Men pass på: Du kan skade deg om du løfter med feil teknikk, eller kjører for tungt.

Alternativ øvelse: Utfall.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med treningen

LES OGSÅ: Variasjon gjør deg sprekere – og skadefri

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!