STRESSET: En ansatt ved flyplassen i Barcelona gjør sitt beste for å betjene kunder som ar fått sine flyreiser kansellert. (Foto: Manu Fernandez/Ap)
STRESSET: En ansatt ved flyplassen i Barcelona gjør sitt beste for å betjene kunder som ar fått sine flyreiser kansellert. (Foto: Manu Fernandez/Ap)

Jobber på spreng for å få nordmenn til og fra Gran Canaria

Spanair-konkursen sent fredag kveld byr på ekstra utfordringer for norske charterselskaper.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere hundre nordmenn kan få ferien ødelagt etter at Spanair gikk konkurs i går.

Les også: Spanair begjærer seg konkurs

Får folk hjem lørdag morgen

Selskapet har ingen direkte ruteavganger fra Gardermoen, men flyr charterturister for Apollo, Ving og Star Tour. Reiseoperatørene jobber på spreng for å skaffe nye fly til sine kunder.

– Etter at vi hørte om konkursen like etter klokken 22.00 fredag jobbet vi på spreng i vår operasjonssentral. Nå har vi fått inn et annet fly, som flyr med normal avgang, sier administrerende direktør i Ving, Christian Grønli, til TV 2 Nyhetskanalen.

Tilbake fra Tromsø

Flyet skal fra Gran Canaria til Tromsø, og deretter tilbake til Gran Canaria med en ny gruppe Syden-turister. Også i de kommende dagene er det kunder som skal hjem fra sine charterferier.

– Vi har så pass god tid at vi regner med dette skal løse seg, sier Grønli, som ikke ble altfor overrasket over at Spanair slo seg konkurs.

– Dette kom ikke som et gigantsjokk på oss i bransjen. Vi har hatt selskapet underovervåking i lang tid. Nå er det viktig for oss å finne gode alternativer for våre kunder. Spanair har blitt en stadig mindre viktig samarbeidspartner. Dette har ikke stor innvirkning på flytrafikken vår, sier han.

Også passasjerer fra Apollo og Star Tour kommer seg med flyet fra Mint Airways. Avreisen fra Tromsø blir heller ikke særlig forsinket, opplyser lufthavnsjefen i Tromsø Hans Børre Joakimsen til NRK.

I Madrid og Barcelona blir passasjerene som skulle reist med Spanair, samlet i spesielle soner, og derfra blir de fordelt på andre selskapers flyginger.

Satt på bakken

SAS er deleier i det spanske selskapet, og regner med å tape mellom to hundre og tre hundre millioner kroner på konkursen.

Spanair begjærte seg konkurs fredag kveld og spanske luftfartsmyndigheter beordret alle av selskapets fly tilbake til Spanairs hovedbase i Barcelona innen klokken 02 natt til lørdag.

Konkursen kommer etter at samtaler om å få inn Qatar Airways på eiersiden havarerte. Hovedeier, et selskap eid av de katalonske myndighetene, var ikke villige til å skyte inn ekstra kapital i selskapet.