Spekemat (Foto: Matprat/)
Spekemat (Foto: Matprat/)

Dette kostholdet gjør at du lever lenger

Svenske forskere har funnet svaret. Sjekk Sporty-ekspertens tips til hva du bør spise!

Bli sprek med Sporty – vinn proff pulsklokke

Mye fullkorn og fisk, og mindre meieriprodukter og kjøtt, gir deg lengre levealder, sier svenske forskere.

Mer enn tusen svenske 70-åringer er fulgt i en helseundersøkelse i Göteborg. Fra 1971 og frem til i dag er 70-åringene spurt om helse og kosthold. Så er dataene koplet til den enkeltes levealder.

LES OGSÅ: Lover å gjøre deg ti år yngre

Lever tre år ekstra
Resultatene viser høyere sannsynlighet for lengre levealder – to til tre år – med et kosthold som ligner den såkalte middelhavsdietten, melder forskning.no.

Høyt inntak av blant annet grove kornprodukter, grønnsaker, belgfrukter og fisk gir best uttelling, kombinert med moderat inntak av alkohol og lavere inntak av meieriprodukter, kjøtt og egg.

Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

Ingen mirakelkur
– Ingen av matvarene utgjør noen mirakelkur. Poenget er ikke detaljene, men helheten i kostholdet, mener forsker Gianluca Tognon ved Sahlgrenska akademin i Göteborg.

Konklusjonene ligger nær tradisjonelle kostholdsråd fra norske myndigheter. Unntakene er anbefalingene om redusert bruk av meieriprodukter og at moderat alkoholinntak er positivt.

steker (Foto: Lars Fredriksen)
steker (Foto: Lars Fredriksen)

God kvalitet
Trine Thorkildsen, TV 2 Sportys kostholdsekspert, mener det er viktig å få karbohydrater, proteiner og fett av god kvalitet.

– Hovedandelen av fett i kosten bør komme fra planteoljer, fet fisk (makrell, laks, ørret) og tran. Nøtter, men ikke peanøtter, og avocado inneholder også fett av god kvalitet. Til steking bør man velge oljer med høyt innhold av enumettet fett, som raps- og olivenolje, forklarer Thorkildsen.

På salater kan du velge oljer med høyere innhold av flerumettete omega-3 fettsyrer.

– Gjennom gode fettkilder får du også i deg de fettløselige vitaminene A og E, samt vitamin D i enkelte matvarer.

Velg grovt
Trine Thorkildsen mener at du bør velge grovest mulig når du skal spise karbohydrater.

– Spis masse grønnsaker, fullkornpasta, upolert ris og grovt brød. Se på brødskalaen når du kjøper brød, og velg minst tre, eller helst fire på skalaen, råder Sportys ekspert.

Med disse matvarene får du i deg mye fiber som gir en rekke gunstige helseeffekter i tillegg til å gi en langsom blodsukkerstigning.

LES OGSÅ: Spis så mye du vil av dette

– Det er også i skallet på kornet at mesteparten av vitaminene og mineralene sitter, forklarer hun.

Thorkildsen mener at det er gunstig å inkludere belgvekster som bønner, linser og erter i kostholdet.

– Disse er rike på fiber og protein. Den høyeste proteinkvaliteten finner vi i animalske matvarer som egg, meieriprodukter, kjøtt og fisk.

TV 2 Sportys kostholdsekspert, Trine Thorkildsen. (Foto: Øyvind Løland/)
TV 2 Sportys kostholdsekspert, Trine Thorkildsen. (Foto: Øyvind Løland/)

Skeptisk til å kutte kjøtt
I den svenske studien har forskerne kommet frem til at mindre meieriprodukter og kjøtt gir lengre levealder.

– Uten å ha lest den konkrete studien, så er jeg skeptisk til rådet om at eldre bør kutte ned på inntaket av kjøtt, sier Sporty-eksperten.

Norske myndigheters anbefaling er å begrense inntaket av rødt kjøtt (storfe, svin og lam) til 500 gram tilberedt i uken, noe som tilsvarer 700–750 gram råvare. Denne anbefalingen innebærer at man kan spise rødt kjøtt til middag 3–4 ganger i uken forutsatt en porsjonsstørrelse på 150 gram i tillegg til litt pålegg.

LES OGSÅ: Kroppsform avgjør din levealder

– I dag spiser en gjennomsnittlig nordmann 530 gram tilberedt rødt kjøtt i uken. Et vesentlig poeng er hva de legger i begrepet «kjøtt». I tillegg til rødt kjøtt har vi jo også kjøtt av kylling og kalkun, som ikke det ikke er noen begrensning på i de norske anbefalingene.

– Kjøtt er en veldig god kilde til en rekke livsviktige næringsstoffer. En del eldre kan ha problemer med å få i seg nok næring i perioder, og da vil kjøtt og andre animalske matvarer være verdifulle i kostholdet. Dette på grunn av høyt innhold av proteiner, vitaminer og mineraler. Når man spiser kjøtt bør man velge renskåret og magert, sier Thorkildsen.

Hun påpeker at for de aller eldste er det viktigste å få i seg nok næring.

LES OGSÅ: Vi er snart like fete som amerikanerne

LES OGSÅ: Treningsprogrammet som får deg opp av sofaen

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!