Sentrumsløpet (Foto: Sentrumsløpet/)
Sentrumsløpet (Foto: Sentrumsløpet/)

Derfor bør du melde deg på et løp

Bedre form eller ned i vekt? Å melde seg på et mosjonsløp gjør susen, mener ekspert. Sjekk alle mosjonsløpene i 2012!

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Se hele listen nederst i artikkelen!

Har du ambisjoner om å trene regelmessig er motivasjon avgjørende. For å lykkes kan det være lurt å sette seg et mål.

– Å sette seg mål er viktig fordi det gjør ting mer konkrete og enklere å jobbe mot. Med et godt mål har du skapt grunnen til at du invester tid på trening. De dagene du egentlig ikke orker å trene, kan fokus på målet få deg tilbake på sporet igjen, sier treningsekspert Anne Marte H. Sneve.

Anne Marte er personlig trener i SATS og treningsekspert i TV 2 Sporty.

LES OGSÅ: Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

Motiverende
Ifølge Sneve kan det å melde seg på en konkurranse være motiverende uansett hvor godt trent man er.

– Har du aldri løpt før vil jeg anbefale deg å starte på en litt kortere distanse. Det å oppleve mestring er viktig for at vi skal oppleve noe som givende og motiverende. Å satse mot en maraton første gang, kan gjøre at du går på en kjempesmell og legger hele løpekarrièren på hylla. Mitt tips er derfor å starte med et kortere løp, sier Sneve.

LES OGSÅ: Velg riktige løpesko på glatten

– Det fins supre 5-kilometers løp med masse deltakere og stor stemning. Opplever du mestringsfølelsen kan du øke distansen neste gang du løper hvis målet på sikt er en lengre distanse.

TRENER STADIG MINDRE: Nordmenn er på bunnen i Europa når det gjelder fysisk aktivitet, viser ferske tall. Her fra Sentrumsløpet i Oslo der deltakerne etter beste evne prøver å motbevise forskernes triste dom. (Foto: Sentrumsløpet/)
TRENER STADIG MINDRE: Nordmenn er på bunnen i Europa når det gjelder fysisk aktivitet, viser ferske tall. Her fra Sentrumsløpet i Oslo der deltakerne etter beste evne prøver å motbevise forskernes triste dom. (Foto: Sentrumsløpet/)

Neste skritt
Har du løpt en del og klarer å løpe sammenhengende i over en time? Da råder Anne Marte deg til å prøve halvmaraton som er på nøyaktig 21,097,5 kilometer.

– Opplev følelsen av å løpe to mil sammenhengende. Gjør dette før du eventuelt begir deg ut på en maraton, mener Sporty-eksperten.

LES OGSÅ: Riktige klær for løpetur i kulden

Maraton er ikke for alle. Det skal mye til for å klare å løpe 42,2 kilometer. Denne distansen er en påkjenning for knær, tær, hofter og ikke minst psyke. Skal du komme deg gjennom denne knalltøffe utfordringen bør du ha trent deg opp gradvis.

– Det sier seg selv at dette er en ekstremt utfordring, og det er derfor er viktig å ha trent mot lengre distanser. Du bør ha en kropp og som tåler påkjenningen med en sterk kjernemuskulatur, og ikke minst knær og ankler.

LES OGSÅ: Mosjonsløp for nybegynnere

Før du løper en halvmaraton vil jeg anbefale deg at du har trent regelmessig løping i et halvt år. For en maraton vil jeg anbefale den dobbelte oppladningen.

Hvordan du forbereder deg er viktig for prestasjon og suksess: Variasjon i tempo og lengde på øktene.

Satt seg mål – og lykkes
For Marit Anahi Myrland (33) fra Oslo var det viktig å sette seg et konkurransemål.

Da hun startet med løping i fjor kunne hun så vidt løpe 300 meter. Sammen med Anne Marte H. Sneve, som er hennes personlig trener, satte hun seg mål om å delta på 10-kilometeren under Oslo Maraton.

LES OGSÅ: – Nå har jeg fått troen på meg selv

ETTER MÅLGANG: - At jeg gjennomførte distansen på Oslo Maraton gir ny motivasjon og pågangsmot, forteller Marit Myrland. (Foto: Privat/)
ETTER MÅLGANG: - At jeg gjennomførte distansen på Oslo Maraton gir ny motivasjon og pågangsmot, forteller Marit Myrland. (Foto: Privat/)

Fire måneder etter at målet var bestemt, fullførte hun løpet.

– Dette klarte hun gjennom jevn, strukturert og regelmessig planlegging, forteller Anne Marte.

Les Marit sin historie her.

Her er årets konkurranser
Kan du tenke deg å delta på et løp i år? Her får du listen over de viktigste løpene på distansene 5 kilometer, 10 kilometer, halvmaraton og maraton i Norge, samt motbakkeløp:

  • Terminliste løping 5 km
  • Terminliste løping 10 km
  • Terminliste maraton i Norge
  • Terminliste halvmaraton i Norge
  • Terminliste motbakkeløp

Har du erfaring med mosjonsløp? Skriv en kommentar i feltet under!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!