Når venner, venners venner og venner av venners venner poster videoklipp på Facebook MÅ vi bare se dem. Og dele dem videre. Og videre. (Foto: Bildemontasje)
Når venner, venners venner og venner av venners venner poster videoklipp på Facebook MÅ vi bare se dem. Og dele dem videre. Og videre. (Foto: Bildemontasje)

Her er videoene du bare MÅ se:
Saras (14) video er sett over 25 millioner ganger

Slik kan du spre din video til mange millioner mennesker.

Nesten daglig dukker det opp e-mailer eller meldinger på Facebook og Twitter som inneholder en link til en hjemmeside eller videosnutt vi bare se. Vi klikker! Som regel er innholdet såpass oppsiktsvekkende eller morsomt at du sender den videre til dine venner, som gjør det samme som deg.

Det skal ikke mange klikk til før videoen har nådd tusen, titusen, hundre tusen, så en million.

Se på 14 år gamle Sara. Denne søte jenten har et helt spesielt talent: Hun kan få øyenbrynene til å danse i takt til musikken!

Se henne vise fram sitt uvanlige talent her:

Denne videoen er blitt vist på Youtube hele 24 278 733 ganger!

At videoen har blitt vist millioner av ganger og omtalt i medier i hele verden, har Sara, «Girl With a funny talent», utnyttet seg av.

14-år gamle Sara har nå opprettet en egen Facebookside der hun legger ut nye videoer av seg selv.

Les også: Dette hater vi å lese om på Facebook

Viral video

Vi kaller Saras video en viral video. En video som blir populær gjennom deling på internett gjennom nettsteder, sosiale medier og e-post.

– For å få mennesker til å videresende noe til sitt sosiale nettverk er det noen kriterier som må være oppfylt, sier Tor W. Andreassen, professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Ifølge Andreassen må budskapet være engasjerende, morsomt, oppsiktsvekkende, informativt eller ha nyhetsverdi. I sum må budskapet være slik at det kan gjøre den eller de aktuelle personene underholdende og kunnskapsrik i sitt nettverk.

Uten dette skjer det ingenting.

Trykk på «Facebook-knappen» for å dele denne artikkelen med dine venner:

Se på meg!

Fremveksten av private mennesker med dansende øyenbryn og andre vanlige og uvanlige talenter er stor. Andreassen knytter det til «Look at me now!»-fenomenet – vi oppnår tilfredshet og status ved å dyrke vår kropp og hjerne, og ved å imponere et publikum med hva vi vet og kan.

I 2010 ble 35 videoer lastet opp til YouTube hvert minutt!

Hvert sekund sendte vi 700 Facebook-oppdateringer og 600 Twittermeldinger. Siden det har tallene bare økt.

Andreassen forteller:

– Som en student sa til meg en gang: Om du ikke deler med andre hvor du har vært, hva du har gjort eller hva du kan gjøre på sosiale medier, vel så har det ikke skjedd!

Se Nils Gunnar vise skjulte danseferdigheter her

Hard core 8-åring

Åtte år gamle Juliet fra Australia er dømt til å bli en av årets første virkelige Youtube-hitter med musikkvideoen «My first hardcore song».

Videoen ble publisert 19 januar. Dagen etter hadde mer enn fire millioner sett videoen på YouTube. En uke senere har videoen spillt over 13 millioner ganger!

Den klassiske rockelåten handler om Juliets hund og fisker. Les mer her!

Se Morten Ramms versjon av låta «Hallelujah» her!

Alle kan lage video

Mer enn halvparten av oss har en smarttelefon i lomma, noe som gjør at enormt mange videoer blir skutt av amatører. God tilgjengelighet av billig videoredigering og publiseringsverktøy gjør at amatørvideoene lett kan klippes og tilføres lyd og musikk.

Madelein filmet en videosnutt hver dag i 2011. Her er hennes videodagbok – 365 dager på syv minutter.

Slik lager du din egen videodagbok

Sjekk ut denne snakkende hunden – det er det 89 690 372 andre (i skrivende stund) som har gjort:

Har du en morsom video av ditt kjæledyr – send oss gjerne din video

Les mer om kjæledyr her!

Venner av venner av venner

Mange mennesker har lagret mobiltelefonnummer eller email adressen på venner og kjente i adresselisten sin på for eksempel YouTube, MSN, Skype, MySpace, Facebook eller mobiltelefonen. Med et tastetrykk og i løpet av sekunder kan man derved videresende budskap og beskjeder til alle venner og kjente over hele verden.

– For mottaker fremstår budskapet som en sosial kontakt fra en kjent og kjær person. Av denne grunn vil de aller fleste åpne mailen og lese innholdet, sier professor Andreassen.

Men vær obs!

– Videoene som spres på nettet kan også være kommersiell reklame, advarer professoren.

Gjør det selv

Hvordan kan du lage en viral video som andre sender videre til sine venner?

techcrunch.com har Dan Ackerman Greenberg flere gode råd for å skape en viral suksess

  • Innhold er er ikke konge. Innhold er viktig, men faktorer som lengde, remiksing, sjokk og sex teller mye.
  • Most viewed. For å komme inn på førstesiden på YouTube – ta i bruk sosiale nettverk som Facebook og MySpace, bruke blogger, forum og vennene dine.
  • Riktig tittel og riktig bilde. Dårlige titler er drepen for suksess, du må ha en bra tittel. Og det bildet folk ser når videoen ikke spilles er viktig.
  • Tagging: Velg riktige tags (eller emneord på norsk) når du legger ut videoer på YouTube. Timingen av når du tagger ting, er også viktig.

Hysterisk latter

Noen ganger skal det ikke så mye til. Har du fått med deg denne babyen som ler hysterisk? Det har 35 791 145 andre gjort (i skrivende stund)

Les også: – Foreldre bør være hjemme med barna til de er tre år