Rundt 3.500 eiere av nysolgte VW modeller med 2 liters commonrail dieselmotor vil få brev fra importøren de nærmeste dagene, med beskjed om å ta kontakt med verkstedet for bytting av dieselrør med for dårlig kvalitet. Illustrasjonsfoto.
Rundt 3.500 eiere av nysolgte VW modeller med 2 liters commonrail dieselmotor vil få brev fra importøren de nærmeste dagene, med beskjed om å ta kontakt med verkstedet for bytting av dieselrør med for dårlig kvalitet. Illustrasjonsfoto.

3.500 norske VW-eiere må bytte dårlige dieselrør

Importøren sender ut brev til eierne i disse dager.

Kvalitetskontrollen hos Volkswagen har avslørt at ikke alt er helt som man skulle ønske med hensyn til rørene som bringer diesel frem til motoren på en serie biler med 2-liters commonrail dieselmotorer.

- Det gjelder både person- og nyttekjøretøyer av årsmodell 2010 og oppover, men likevel ikke alle som har denne motoren. Det gjelder kun biler med som har montert dieselrør fra én bestemt underleverandør, forteller informasjonssjef for VW, Jan Erik Haugen, hos Harald A. Møller AS.

Anmodes om å avtale tid

- Hva kan skje - snakker vi om sprekker i rørene?

- Fabrikken formulerer det som at de sannsynligvis ikke vil holde gjennom bilens levetid, altså er det vel lekkasjer som kan oppstå, forklarer han.

Les også: Ei heller Harley Davidson er helt feilfri

Takket være at diesel er mindre lettantennelig enn bensin er det ikke mer dramatisk enn at bileierne i brevet anmodes om å avtale time på verksted for å få problemet utbedret i forbindelse med service. Det kan sikkert også være lurt å følge med på om det oppstår unormal diesellukt i mellomtiden.

Bruktimport? Ta kontakt

Forhandlerne skal ha fått beskjed om aksjonen ved juletider, og i disse dager går det ut brev til eiere av biler som er berørt. Det er altså rundt 3.500 av dem i Norge, og rundt 300.000 på verdensbasis. Noen Audi- og Skoda-modeller med denne motoren er også berørt, men Haugen betegner det som et fåtall biler.

Del med Facebook-vennene dine!

- Hva med de som eier bruktimporterte biler?

- De bilene som er nysolgt i Norge har vi fått direkte beskjed om fra fabrikken. Personer som har kjøpt bruktimporterte bil og hatt service på bilen hos oss skal vi også fange opp i vårt system, slik at de også får brev. Men de som har bruktimporterte biler som ikke har blitt registrert i våre registre, fanger vi ikke automatisk opp. De kan ta kontakt med et autorisert verksted, som vil kunne svare på om deres bil omfattes av aksjonen eller ikke, avslutter Haugen.

Les også: Lim tok fyr - Ferrari måtte tilbakekalles