skittent hotell.jpg (Foto: TV 2 hjelper deg)
skittent hotell.jpg (Foto: TV 2 hjelper deg)

Lungesyke Weronica havnet på et utrolig skittent hotell

– Alt er innsausa med dritt. Og under doen er det fult av gammelmannspiss.

Weronica Karlsen har lungeemfysem, og er avhengig av å ha det rent rundt seg. Legen hennes har anbefalt henne å reise til strøk med varmt og tørt klima.

– Han sier at to uker i Syden vil gi meg to tre måneder med bedre pust hjemme, sier Weronica.

Se Redd ferien min på TV 2 torsdag kl. 20.30

Da hun skulle på sydentur med kusinen sin, Kathrine Fanebust og barna deres ringte hun derfor til Tyrkiareiser for å forhøre seg om hotellet de skulle reise til hadde bra rengjøring.

– Da jeg ringte til Tyrkiareiser sa de at Therese Apartment Hotel var rent og pent, og at hotellet nylig var pusset opp, sier Weronica.

Hun sier at de også hadde lovet henne heis eller rom på bakkeplan. Ferien på to uker ble derfor booket, og prisen kom på rundt 20.000 kroner for to voksne og to barn.

Saken fortsetter under bildet.

møkkete-hotell (Foto: TV 2 hjelper deg)
møkkete-hotell (Foto: TV 2 hjelper deg)


Les også: Familien Stordalen betalte en formue for falske flybilletter

Skittent og ekkelt

RFM-logo-master-CMYK
RFM-logo-master-CMYK


Da de kom frem til Therese apartment viste det seg imidlertid at de hadde rom i tredje etasje, uten heis, og at hotellet var alt annet enn rent.

– Det er støv og lortete over alt. Normalt sett skulle jeg nå vært fin i pusten, men nå har det ødelagt fire dager, sier Weronica oppgitt når teamet fra TV 2s «Redd ferien min» treffer henne i Side i Tyrkia.

Les saken: Guttegjeng fikk hotellrom med «barnesenger» og knøttebad

Saken fortsetter under bildet.

weronica6 (Foto: TV 2 hjelper deg)
weronica6 (Foto: TV 2 hjelper deg)

– Gammelmannspiss på badet

Det er svært mange forhold ved rommet som de er misfornøyde med. På badet er gulv, dusj, sluk og fuger synlig skittent, og rundt doen er det flekker som ser ut som urin fra tidligere beboere.

– Det ser ut som gammelmannspiss, sier Weronica.

På kjøkkenet er det generelt dårlig vasket, og i hjørnet på kjøkkenet er det noen små svarte kuler som ser ut som etterlatenskaper etter skadedyr.

– Jeg vet ikke hva det er, om det er musebæsj eller noe, sier Weronica til TV 2 når vi sammen inspiserer hotellrommet hennes.

– Jeg har jobbet med renhold i anleggsbransjen i 13 år, og hadde det vært sånn i Norge hadde HMS kommet og stengt det for lenge siden.

Ettersom Weronica og kusinen hennes begge har med hvert sitt barn hadde de bestilt to ekstra senger på rommet, men i stedet for senger har de fått to slitte sofaer med laken over – og flekkete, ekle puter uten putetrekk.

Saken fortsetter under bildet.

weronica7 (Foto: TV 2 hjelper deg)
weronica7 (Foto: TV 2 hjelper deg)


Les også: Familien på fem sparte 7400 kroner på to uker med all inclusive

Har ikke hjulpet å klage

Weronica og kusinen Kathrine har flere ganger klaget til resepsjonen på hotellet, men uten at det har hjulpet.

– Når man går i resepsjonen og spør om de kan vaske, så går de bare opp. Og så sier de at de har vasket, men så har de bare ristet et laken og lagt det på plass igjen. Vi blir litt oppgitte, sukker Kathrine.

Kusinene har også forsøkt å komme i kontakt med Tyrkiareiser på deres servicetelefon, men sier at de bare traff noen som snakket tyrkisk da de ringte.

Sammen med teamet fra TV 2 ringer Weronica til Tyrkiareiser igjen for å få til en avtale om at noen fra selskapet skal komme og se på rommet hennes. Denne gangen lyktes det, og senere samme dag skal det komme en representant for å møte oss på hotellet.

Les også: Hotellet i Tyrkia ødela familien Høies ferie

Direktøren beklager

Dagen etter er det direktøren i Tyrkiareiser, Anne Grethe Haugen, som møter opp på hotellet. Hun sier at Tyrkiareiser dessverre ikke har registrert noen klager fra Weronica og Kathrine. Direktøren beklager så mye, og påpeker at de denne sesongen ikke har fått noen klager på renholdet angående Therese apartments.

Weronica kan da fortelle at hun og kusinen har snakket med flere misfornøyde kunder, og direktøren sier de skal følge opp det.

Saken fortsetter under bildet.

weronica4 (Foto: TV 2 hjelper deg)
weronica4 (Foto: TV 2 hjelper deg)

– Det verste hun har sett

Direktør Anne Grethe Haugen er enig med Weronica om at renholdet skal være bra uansett hvor mange stjerner et hotell har, og etter hvert blir hun med opp på rommet til damene for selv å sjekke tingenes tilstand. Hun er slett ikke fornøyd med det hun får se.

Etter sjekken haster nemlig direktøren av sted for å prøve å finne et nytt hotell til Weronica og Kathrine, og Weronica sier at det var det verste direktøren hadde sett.

– Hun sa hun ikke ville bodd der selv, og det er jeg glad for, sier Weronica til TV 2.

Les også: Ryanair nektet Helene (12) å fly hjem fra London

Gode nyheter

Siden det er midt i høysesongen er alle hotellene smekkfulle, og Tyrkiareiser sliter med å finne et hotell som har ledig rom for resten av ferien til Weronica og Kathrine.

Neste morgen dukker imidlertid Anne Grethe Haugen opp på damenes hotell, og nå har direktøren fra Tyrkiareiser gode nyheter. De har funnet et ledig rom, på et femstjerners hotell.

Til tross for at hotellet er over dobbelt så dyrt som det damene hadde bestilt i utgangspunktet får de nå flytte dit uten at det koster dem noe ekstra.

Saken fortsetter under bildet.

weronica3 (Foto: TV 2 hjelper deg)
weronica3 (Foto: TV 2 hjelper deg)

Blendet av luksus

På det nye hotellet er damene blendet av all luksusen. Tyrkiareiser har også ordnet at de får all inclusive på det nye hotellet, som betyr at alt av mat og drikke er inkludert.

Oppe i den nye suiten deres kan Weronica fortelle at dette betyr mye for helsen hennes at de nå har fått et rent rom.

– Jeg tror jeg kan være med på mer, og slipper å ta all den kortisonen og zimbikortsprayen jeg går på. Jeg kommer til å merke mye i morgen, at jeg ikke er så sliten, sier Weronica.

Saken fortsetter under bildet.

skittent-hotell (Foto: TV 2 hjelper deg)
skittent-hotell (Foto: TV 2 hjelper deg)


Les også: Ving droppet «mareritthotell» etter TV-reportasje

Svært fornøyde

Selv om ferien begynte dårlig er Weronica og Kathrine nå svært fornøyde med hvordan Tyrkiareiser har håndtert saken deres.

– Det var veldig profesjonelt, og helt utrolig at de klarte den løsningen på et døgn. Vi måtte vente litt, men det var verdt det. De har gitt oss et superhotell og en super tur, og vi har fortsatt ni dager igjen av ferien, smiler Weronica.

Trenger du hjelp med en forbrukersak? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter