FETT NOK: Halvor Lauvstad og Anne Marte Handal Sneve er aktuelle med boken
FETT NOK: Halvor Lauvstad og Anne Marte Handal Sneve er aktuelle med boken "Maks fettforbrenning på 8 uker", der de går langt i å love deg en strammere kropp om du trener smart. (Foto: André Martinsen/)

Lover å gjøre deg ti år yngre

Og det på bare åtte uker. Men kritikere er skeptiske.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Anne Marte Handal Sneve og Halvor Lauvstad er aktuelle med den nye boken «Maks fettforbrenning på åtte uker».

TEST DEG SELV: Hvor gammel er kroppen din?

Lenger nede i denne saken finner du deres fem beste tips.

LES OGSÅ: Bli sprek med Sporty – vinn proff pulsklokke

FETT NOK: Halvor Lauvstad og Anne Marte Handal Sneve er aktuelle med boken Maks fettforbrenning på 8 uker, der de går langt i å love deg en strammere kropp om du trener smart. (Foto: André Martinsen/)
FETT NOK: Halvor Lauvstad og Anne Marte Handal Sneve er aktuelle med boken Maks fettforbrenning på 8 uker, der de går langt i å love deg en strammere kropp om du trener smart. (Foto: André Martinsen/)

LES OGSÅ: Charlotte (44) har kropp som en 20-åring

Det er ikke småtterier duoen lover deg: «Om noen få uker er du ti år yngre i en form og fasong du ikke trodde var mulig.»

– Hva skjer om leserne ikke blir ti år yngre?

– Det kommer ikke til å skje med mindre du allerede er i særdeles god form, svarer en offensiv Lauvstad.

Treningsekspert Guri Brekke mener forfatterne har for mye fokus på salg og for lite på helse.

LES MER HER: Kritisk ekspert: – Ingen snarveier for å gå ned i vekt

NY BOK: Gir deg råd om hvordan du kan få en strammere kropp og lavere fettprosent i løpet av få uker. (Foto: Andre Martinsen/)
NY BOK: Gir deg råd om hvordan du kan få en strammere kropp og lavere fettprosent i løpet av få uker. (Foto: Andre Martinsen/)

Ekstrem forbedring
– Å oppnå gode resultater på åtte uker krever at man er dedikert og følger opplegget. Basert på casene i boka, og erfaringer med kunder, har vi sett en ekstrem bedring i fysiologi bare på åtte uker, utdyper Handal Sneve.

– Tendensen er at fettforbrennings- og formforbedringssirkelen bare blir bedre og bedre. Pakken med kondisjonstrening, styrketrening og kodstholdsråd gir gode resulater! Derfor tør vi være ganske sikre på resultater om man følger planen og kostholdet, sier hun.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med treningen

FETT NOK: Halvor Lauvstad og Anne Marte Handal Sneve er aktuelle med boken Maks fettforbrenning på 8 uker, der de går langt i å love deg en strammere kropp om du trener smart. (Foto: André Martinsen/)
FETT NOK: Halvor Lauvstad og Anne Marte Handal Sneve er aktuelle med boken Maks fettforbrenning på 8 uker, der de går langt i å love deg en strammere kropp om du trener smart. (Foto: André Martinsen/)

Lauvstad jobber til daglig som produktsjef i SATS og har skrevet flere bøker, deriblant «Best i løping», «Best i Birken», Fra «Tjukkas til kjekkas» og «Trening som forbrenner fett».

– Vi har skrevet om alt vi har fått spørsmål om vedrørende slanking og fettforbrenning de siste 10 årene, sier Lauvstad.

Dette lærer du
I boken får du oppskriften på ti treninger som forbrenner mest fett, avlivet myter om trening og forbrenning, og lærer hvordan du kan løpe teknisk riktig og dermed få økt treningseffekt. Du får også forklart hvordan fettforbrenningen i kroppen din foregår.

LES OGSÅ: Dette gjør kaffe med kroppen din

Fedon Lindberg er forkjemper for et kosthold med mindre karbohydrater og mer fett og proteiner.  (Foto: COLOURBOX)
Fedon Lindberg er forkjemper for et kosthold med mindre karbohydrater og mer fett og proteiner. (Foto: COLOURBOX)

– Hvorfor er fettforbrenning et så hett tema blant nordmenn?

– Fordi det største ønsket til nordmenn flest er å forbedre kroppssammensetningen. Man ønsker å fjerne overflødige kilo, spesielt fettet som legger seg rundt buken og mellom underhud og muskler, og skjuler muskelstyrke og definisjon, sier Handal Sneve.

Du brenner fett mens du hviler
Forbedret kondisjon påvirker hvileforbrenningen positivt og i større grad enn man har antatt tidligere.

Vi forbrenner fett både når vi trener og når vi tar det med ro.

– Fettforbrenning er svært interessant av én god grunn: Vi forbrenner fett både når vi trener og når vi tar det med ro. Siden vi stort sett tar det med ro, er det av stor betydning av fettforbrenningen i hvile er så stor som mulig for at man skal kunne gå ned i vekt, sier Lauvstad.

FETT NOK: Halvor Lauvstad og Anne Marte Handal Sneve er aktuelle med boken Maks fettforbrenning på 8 uker, der de går langt i å love deg en strammere kropp om du trener smart. (Foto: André Martinsen/)
FETT NOK: Halvor Lauvstad og Anne Marte Handal Sneve er aktuelle med boken Maks fettforbrenning på 8 uker, der de går langt i å love deg en strammere kropp om du trener smart. (Foto: André Martinsen/)

LES OGSÅ: Du kan sykle vekk en Grandiosa i timen

I boken møter du fem personer som har klart å endre sin egen livsstil, deriblant Kari og Tom, kjent som Sporty-familien på TV 2.

Med Sportys hjelp tok de av henholdsvis 8 og 10 kilo på ti uker. De har bare fortsatt å gå ned i vekt siden.

LES OGSÅ: Zumba-debut ga kalori-sjokk for Lene Alexandra

Her er forfatternes fem beste tips:

  • Tren kondisjon i starten – det gir høyest forbrenning når du trener.
  • Kutt ned på karbohydrater og fett og øk inntaket av protein.
  • Tren styrke på de områdene av kroppen du vil stramme opp.
  • Få med deg en kompis eller venninne som også vil komme igang.
  • Følg opplegget i boka i 2 uker – så merker du resultater allerede både på form, forbrenning og vekt. Etter 2 uker blir alt bokstavelig talt lettere.

LES OGSÅ: Treningen som gir høyest etterforbrenning

Bruk store muskelgrupper
Som TV 2 Sporty tidligere har omtalt i flere artikler er dette kjennetegn på trening som forbrenner mest fett:

  • Du bruker store muskelgrupper som aktiverer bein, rumpe, lår og legger. Løping og roing er supre aktiviteter som brenner kalorier og fett.
  • Du flytter hele kroppen din med egen muskelkraft, altså er i bevegelse.
  • Jo lengre tid du trener, desto høyere blir den totale forbrenningen.
  • For å oppnå maksimal forbrenning må du trene med riktig intensitet - og ta i litt.

Forfatter gikk ned 15 kilo
– Hvilke resultater oppnådde dere selv underveis i skriveprosessen?

– Jeg har selv trent etter prinsippene i boka i flere år, og merket fremgang på kroppsammensetningen og kondisjonsnivå på min egen kropp, sier Anne Marte Handal Sneve.

– Jeg har gått ned 15 kilo, mye muskelmasse og noe fettmasse, de siste 3 årene. Men forbrenningen er like høy som før siden kondisjonen min er vesentlig bedre, forteller Halvor Lauvstad.

LES OGSÅ: Slik bygger du gradvis toppformen

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!