Slik trener du bakside lår (Foto: Frode Sunde/)
Slik trener du bakside lår (Foto: Frode Sunde/)

Dagens øvelse: Bakside lår

Hver dag viser TV 2 Sporty deg en nyttig treningsøvelse. Her er første video!

2012 er et nytt år med nye muligheter!

Utover vinteren vil vi gi deg tips til enkle øvelser du kan utføre på egen hånd. Du kan enten trene på treningsstudio, eller hjemme i din egen stue.

Det fine med øvelsene vi viser deg er at de også styrker andre, viktige muskelgrupper.

Slik trener du bakside lår:

510795

Se flere detaljer av samme øvelse her:

568708

LES OGSÅ: Bli sprek med Sporty – vinn proff pulsklokke

Instruktør i denne videoen er TV 2 Sportys styrketreningsekspert og SATS-instruktør Anne Marte H. Sneve.

Lårcurl på stor ball
Hva trener du: Bakside lår, rumpe, legger og korsrygg.

Utstyr: Fitnessball. Koster et par hundrelapper på sportsbutikken, eller i nettshopen. Matte kan erstattes med håndkle.

Slik gjør du: Ligg på ryggen med hælene dine plassert på ballen.

Løft deretter rumpa og trekk ballen mot kroppen ved å trekke beina mot deg (hæl mot rumpe).

Hvorfor: Denne øvelsen er supereffektiv for å stramme hele baksiden av kroppen, i tillegg til at du må jobbe med stabiliseringsmuskulatur i mage/rygg.

Alternative øvelser: Lårcurl på maskin eller i slynge.

LES OGSÅ: Så mye raskere blir du av å gå ned i vekt

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!