Air Europa ulykke (Foto: CANP)
Air Europa ulykke (Foto: CANP)

Passasjerene slapp ikke ut etter flyulykke i Paris

162 passasjerer måtte vente i over tre timer i flyet etter at en Air Europa maskin kjørte seg fast på taksebanen etter landing.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag kveld ble 162 passasjerer sittende fast inne i flyet i over tre timer etter at en Air Europa maskin kjørte seg fast utenfor taksebanen, like etter landing.

Flypassasjerene raser mot at de ikke slapp ut, mens flyselskapet og flyplassen krangler om hvorfor det tok så lang tid å rulle ut de mobile trappene.

– Det er en skandale for en så stor flyplass å ikke få oss ut tidligere, sier en av flypassasjene.

Les også: Passasjerfly krasjlandet og brakk i tre

Flypassasjer (Foto: CANP)
Flypassasjer (Foto: CANP)

Kjørte seg fast

Flyet, en Boeing 737-800, med 162 passasjerer kom fra Valencia i Spania og landet på Charles de Gaulle flyplassen i Paris fredag kveld.

Landingen foregikk helt normalt, men da flyet forlot rullebanen og kjørte inn på taksebanen, skal det ha sklidd slik at nesen kjørte seg fast i gresset.

I stedet for å få ut mobile trapper og få passasjerene ut, gikk det over tre timer og man måtte ty til stålsklier som ble heist opp mot flymaskinen slik at passasjerene kunne skli seg ned til bakken.

– Vi så flyet skjene ut fra taksebanen og stoppet på gresset. Det virket som nesehjulet sank rett ned og flyet ble stående fast, sier en annen flypassasjer til den franske TV-stasjonen CANP.

Les også: Håp om overlevende etter flyulykken i Indonesia

Flypassasjer (Foto: CANP)
Flypassasjer (Foto: CANP)

Klarte ikke å få ut mobile trapper

Ifølge Aviation Herald skal redningsmannskaper ha hatt store problemer med å få ut de mobile trappene på grunn av at bakken ga etter når de forsøkte å rulle de inntil flyet.

Mannskapet om bord i flyet skal ha annonsert at trappene ikke kunne komme til av frykt for at de også skulle bli sittende fast i gresset.

Redningsmannskaper sier de først måtte sikre grunnen med metalplater før de klarte å rulle trappene inntil.

Les også: Unngikk såvidt flystyrt da co-piloten dro i feil spak

Air Europa ulykke (Foto: CANP)
Air Europa ulykke (Foto: CANP)

Utløste ikke nødskliene

Det er uklart hvorfor Air Europe ikke valgte å utløse redningsskliene som er innebygd i flyet.

Ifølge en annen fransk TV-stasjon skal flyselskapet ha unnlatt å gjøre dette fordi det koster opptil 160.000 norske kroner å erstatte nødskliene etter bruk.

Les også: Full navigatør på styrtet russisk fly