– Hvorfor bruker mange biler mer enn de skal?

Store differanser mellom offisielle tall – og reelt forbruk.

Volvo V60 er en av bilene som ifølge LeasePlan bruker adskillig mer drivstoff enn de offisielle tallene. Her i R Design.
Volvo V60 er en av bilene som ifølge LeasePlan bruker adskillig mer drivstoff enn de offisielle tallene. Her i R Design.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny husker at dere skrev om dette på Broom i fjor og nå har jeg akkurat lest en ny artikkel som går på det at mange biler bruker mye mer drivstoff enn det de er oppgitt å skulle bruke.

Har du noen god forklaring på dette og er det noe vi som bilkjøpere kan gjøre her? Ser at noen biler bruker over 50 prosent mer diesel eller bensin enn de egentlig skal gjøre. Da er det vel nesten så det smaker svindel av de tallene som blir oppgitt, hvordan kan de holde på slik? Hilsen Johan, fornøyd Passat-eier.

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei sann Johan! Veldig interessant tematikk dette. Undersøkelsene du refererer til kommer fra norske LeasePlan som har noe sånt som 37.000 biler i sin ”flåte”. De har en undersøkelse på sine 20 mest populære bilmodeller og sjekket reelt forbruk på disse over en periode på fem måneder. Så har de sammenlignet tallene med de offisielle som kommer fra bilprodusentene.

I år kommer det fram at enkelte biler bruker vesentlig mye mer i virkeligheten enn de er oppgitt til. Verst ut kommer Volvo V60 DrivE og VW Polo med 1,2-liters bensinmotor på 75 hk. Poloen bruker 53 prosent mer drivstoff, 0,52 liter/mil i stedet for 0.34 liter/mil. Volvoen er nesten like ille, 49 prosent mer, opp fra 0,45 liter/mil til 0,67 liter/mil.

Klype salt

Dette skyldes nok flere ting. Helt grunnleggende er det at bilprodusentenes tall alltid har en grad av teoretisk forbruk over seg. De offisielle tallene er resultat av måling etter en bestemt syklus og under ganske så optimale forhold, dette gjøres i et laboratorium.

Det er nok langt fra dette laboratoriet til norske landeveier og kjøreforhold. Bare en faktor som minusgrader og snø på veien, kan endre resultatet mye. Vi ser også at det er de ”magre” motorene som har størst avvik. Disse er optimalisert til å få presset forbruket maksimalt ned. Dette krever også en hel del av sjåfør og kjørestil. Slår man seg litt mer løs bak rattet, blir avvikene fort store. Jeg regner med at de aller fleste av brukerne i denne undersøkelsen ikke betaler for drivstoffet sitt selv, det spiller nok også helt sikkert inn.

Jeg anbefaler derfor alltid å ta oppgitt forbruk med en klype salt og mer som en pekepinn enn en fasit. De aller fleste biler vil i praksis bruke mer, sånn er det bare.

LES OGSÅ: Bilen din bruker mye mer enn den skal

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Her endte Brooms første elbil-test

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: