kupplurerier (Foto: Camilla Brække)
kupplurerier (Foto: Camilla Brække)

Slik kupplurer Norges største sportskjede deg

Da det var kupp på G-MAX kostet smøresettet 1299 kroner, to uker senere kostet det 899. Eksemplene er mange.

I jakten på gode kjøp lar vi oss lure av salg. Ord som «makskupp» og «åpningsfest» får oss til å tro at det er salg, uten at det er det.

– Salg gjør at vi kjøper mer, og det gjør at vi blir mindre kritiske. Vi tror det er billig, men vi sjekker ikke prisen, sier Lisbet Berg, Forbruksforsker ved Oxford Research og fortsetter:

– Dette vet butikkene og markedsførerne utrolig godt. Forbrukerne blir lurt, sier hun.

De siste ukene har TV 2 hjelper deg besøkt en rekke butikker og lest haugevis med tilbudsaviser. Vi har undersøkt hva kuppvarene kostet etter kuppet.

Se også: Sjekk Experts salgs-bløff

Store prisforskjeller

I vår jakt etter reklame som får oss til å tro at det er salg uten at det er det, har vi funnet en rekke eksempler fra Norges største sportskjede, G-MAX.

I en tilbudsavis som lokker med ordet «kupp» koster et smøresett 1299 kroner. Men to uker senere koster akkurat det samme settet 899 kroner.

Les også: Delt kyllingfilet er nesten 80 kroner dyrere enn udelt

Se flere eksempler på kupplurerier i bildet under:

kupplurerier (Foto: Camilla Brække)
kupplurerier (Foto: Camilla Brække)

– Ikke lov

– Dette er ikke lov å si at det er salg hvis det ikke er salg, fastslår Jo Terkel Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, som jobber med å hindre at vi blir lurt av salg.

– Ordet salg tiltrekker oppmerksomhet. Ordet kupp som er kort, gjør også det, sier Gorm Kunøe, førstelektor på Handelshøyskolen BI.

Les også: Skrur opp prisen på julevarer

– Ingen hensikt å kupplure

Når vi viser eksemplene til markedsdirektøren for G-MAX, Kjetil Løken, sier han at det er slik markedsøkonomien i Norge fungerer.

Hvorfor kupplurer dere folk?

– Det har vi til ingen hensikt å gjøre. På G-MAX er målet at vi skal ha generelt lave priser og stort utvalg, og da vil nødvendigvis også prisene være lave hele tiden, sier Løken.

Se også: – Jeg får varer jeg aldri har bestilt

– Følger etter konkurrentene

Vi viser han et eksempel fra tilbudsavisene hans. Når det er kupp koster et par ski 1999 kroner, men uka etter koster de samme skiene 1799 kroner.

Hvor stort kupp var det å kjøpe de til 1999 da?

– Ja, prisen er er lavere uka etter, innrømmer han.

– Det er sånn den moderne markedsøkonomien fungerer i Norge. Da har konkurrenten vår i mellomtiden sett at vi var billigst, og antagelig satt ned prisen. Og da følger vi etter med det, avslutter markedsdirektøren.

Les også: TV 2 hjelper deg testet negativt salg - det gjorde folk skikkelig forbanna

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter