Et godt tips er å velge en liten snøskuffe i stedet for en stor. Det er bedre både for ryggen og hjertet.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Et godt tips er å velge en liten snøskuffe i stedet for en stor. Det er bedre både for ryggen og hjertet. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Snømåking kan gi hjerteinfarkt

Hyppigheten av hjerteinfarkt øker i perioder med snøfall.

De aller fleste av oss setter pris på en snøfri gårdsplass. Men det kommer dessverre ikke helt uten risiko for helsa. Dette har Kari Jørgensen ved NTNU forsket på.

Hun og resten av forskerne i gruppen CERG (Cardiac Exercise Research Group) er enige om at snømåking er en aktivitet hvor du får trent både kondisjon og styrke, men råder deg til å ta noen forholdsregler før du tar fatt på snøskuffa.

Les også: Er det farlig når hjertet løper løpsk?

Varm opp

Å starte en treningsøkt uten oppvarming er sjelden noen god idè. Det samme gjelder dersom du skal ut og måke.

– Det er lurt å starte litt forsiktig, og legge opp intensiteten etter hvilken form du er i. Start med å gå en tur for å få i gang blodsirkulasjonen, råder Kari Jørgensen.

Det er særlig personer som er i faresonen for hjerteinfarkt, som utrente, overvektige, eller folk med høyt blodtrykk, bør begynne i det små og øke belastningen gradvis.

– Det viktigste du kan gjøre for å begrense risikoen for hjerteinfarkt under snømåking er å trene jevlig, sier forskeren.

Les også: Slik sklisikrer du skoene til julebord, trening og hverdag

Kle deg godt før du går ut i kulden for å måke. (Foto: illustrasjonsfoto)
Kle deg godt før du går ut i kulden for å måke. (Foto: illustrasjonsfoto)

Hold deg varm

Alle kan måke snø, så lenge de gjør det riktig.

– Bruk bena, ikke ryggen når du løfter, og unngå statiske bevegelser, råder forskeren.

Det er også viktig å beskytte seg mot kulden.

– Når du fryser, trekker blodårene seg sammen og det blir vanskeligere for hjertet å pumpe blodet rundt i kroppen. Koffein og nikotin er også stoffer som får årene til å trekke seg sammen, så det beste er å spare kaffen til etter måkeøkta, sier hun.

Slutt i tide

Ta gjerne en prat med fastlegen din hvis du er usikker før du gyver løs i oppkjørselen.

– Dersom du opplevelser brystsmerter, kvalme eller svimmelhet må du avslutte måkingen umiddelbart, avslutter Jørgensen.

Les også: Gikk ned 35 kilo i fett med styrketrening