DUPEDITTER: Dataprogram for mental trening og kraftig hodelykt fra Sprint Plus er blant utstyret som forventes at vil slå an i 2012. (Foto: Olympiatoppen/Silva/)
DUPEDITTER: Dataprogram for mental trening og kraftig hodelykt fra Sprint Plus er blant utstyret som forventes at vil slå an i 2012. (Foto: Olympiatoppen/Silva/)

Dette sportsutstyret vil slå an i 2012

Sjekk sportsbransjens spådommer. Se også hva vi brukte penger på i 2011.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Sportsbutikkene forteller at kundene blir stadig mer opptatt av elektronisk sportsutstyr og bevisste på å finne gode løpseko.

TV 2 Sporty har snakket med flere i bransjen om hva som har solgt best i år, og hva de tror vil slå an i 2012.

Birken-trend
Sportskjeden XXL forteller at de har merket en klar «Birkentrend» dette året.

– Vi har solgt mye av produkter som gjør at folk kan trene til Birken gjennom hele året: Tredemøller, spinningsykler og rulleski, sier Elisabeth Gundersen, innkjøpssjef Fitness og Helse i XXL.

Titusener av birkebeinerentusiaster konkurrerer i langrenn, løping og sykkel – eller kombinerer alt i Trippel-Birken.

Kjeden har opplevd en dobling i salget av spinningsykler i året som har gått. Rulleskisalget har gått opp med 34 prosent.

LES OGSÅ: Det nye leketøyet som får deg i form

– Vi er litt overrasket over at rulleskisalget har tatt av. I høst fikk vi ikke tak i nok rulleski. Det er overraskende at vi selger så mange dyre spinningsykler, ikke like mye fra det billige segmentet, forteller Gundersen.

Hun forteller at nordmenn har brukt mye penger på sykler, ski og fritidssko i året som har gått.

– Fritidssko har blitt mer trendy. Stadig flere kjøper slike sko til bruk i det daglige, og ikke bare for trening, sier Gundersen.

Mentalt treningsprogram
XXL har en klar formening om hva de tror vil selge det neste året.

– Vi tror at Birken-trenden vil fortsette, og er forberedt på det. Vi ser også at stadig flere er opptatt av ernæring. Når det er store løp og ritt, så selger vi mye av energidrikker og energibarer. Dette salget tror vi vil øke.

I oktober ble nyheten «IMAX Focus» lansert i XXLs butikker.

MENTAL FOKUS: Treningssenterkjeden XXL forventer at salget av iMaxFocus vil fortsette i 2012. (Foto: XXL/)
MENTAL FOKUS: Treningssenterkjeden XXL forventer at salget av iMaxFocus vil fortsette i 2012. (Foto: XXL/)

– Dette er en kul gadget, en memorystick med et mentalt treningsprogram. Vi har solgt 3000 på kort tid og forventer å selge mye av denne på nyåret også, sier innkjøpssjefen.

Det er Anne Marte Pensgaard, fagansvarlig i idrettspsykologi ved Olympiatoppen i Norge, som har utviklet programmet Mental Fokus. Dette hadde alle de norske utøverne med seg til Vancouver OL i 2010.

SPARKESYKLER: Fortsatt populære i 2011. (Foto: Gmax/)
SPARKESYKLER: Fortsatt populære i 2011. (Foto: Gmax/)

Elisabeth Gundersen i XXL innrømmer at kjeden på forhånd var skeptiske til om dette var et produkt som kom til å slå an i butikkene.

– Men vi har solgt sinnssykt mye av denne, og det viser at folk tenker utenfor boksen, mener hun.

Elektroniske produkter
Markedssjef Kjetil Løken i Gresvik AS forteller også om godt salg av pulsklokker i 2011. Økningen har vært på hele 313 prosent sammenlignet med året før. Gresvig AS driver kjedene G-Sport, Intersport og G-MAX.

– Etterspørselen etter elektroniske sportsprodukter har økt. Det være seg digitale actionkameraer, GPS, elektroniske avstandsmålere og pulsklokker, sier markedssjef Kjetil Løken.

De har også hatt en solid økning innen salg av løpesko, sparkesykler og trampoliner.

– Når det gjelder 2012 tror vi på en fortsatt vekst av elektronisk sportstilbehør, og at den økte løpeinteressen vil føre til større etterpørsel av tekniske løpesko, sier Løken.

Populære forfotsko
Butikkjeden Löplabbet kan også bekrefte at løpebølgen er over oss. De har solgt 20 prosent flere par løpesko i 2011 mot året før.

– Blant løpeskoene går det fremdeles mest av de tradisjonelle løpeskoene, men den største veksten prosentvis har vi i kategorien forfotsko. Vi har mer enn seksdoblet salget og forfotskoen utgjør nå seks prosent av totalomsetningen av løpesko, sier Tor Fauske, daglig leder i Löplabbet AS.

LES OGSÅ: Velg riktige løpesko på glatten

FORFOTSKO: - Salget har skutt i været, sier Tor Fauske, daglig leder i Löplabbet. (Foto: Saucony/)
FORFOTSKO: - Salget har skutt i været, sier Tor Fauske, daglig leder i Löplabbet. (Foto: Saucony/)

Han forteller at salget av forfotsko var helt fraværende i Norge for bare to år siden.

– Vi hadde et lite salg i 2. halvår 2010 og den har nå skutt i været, forteller Fauske.

Löplabbet har også hatt en solid vekst i salg av GPS-sportsklokker i øvre prisklasse.

Lag din egen lysløype
Store og kraftigere hodelykter er ventet å bli en slager i sportsbutikkene i 2012.

– Lyktene er bedre, lettere og har større batterikapasitet. De lyser helt vilt og kan brukes av bakkekjørere, men blir nok mest populære hos dem som går på bortoverski. Da kan du lage din egen lysløype, sier Trond E. Hansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS.

DIN EGEN LYSLØYPE: Sprint Plus hodelykt fra Silva skal være blant de råeste på markedet og koster i underkant av 5000 kroner. (Foto: Silva/)
DIN EGEN LYSLØYPE: Sprint Plus hodelykt fra Silva skal være blant de råeste på markedet og koster i underkant av 5000 kroner. (Foto: Silva/)

Rocka bakkeski
Rocker alpinski – merk deg begrepet! Det er hentet fra vannsport hvor rocker har lenge har vært utbredt. Rocker snøski tilbyr overlegen flyt på puddersnøen, men har også fått teknologi og svingradius som gjør den godt egnet i preparerte skibakker. Kjennetegnet er «bananspennet» der sålen er flat på midten, mens tuppen peker oppover. Spennet varierer fra modell til modell.

– Andre varer som vil selge godt i 2012 er ullundertøy, pulsklokker med GPS og andre duppeditter. Nordmenn er treningsfreaker som er mer opptatt av fancy og avanserte løsninger enn noen andre, sier Hansen.

VINN PULSKLOKKE: Nyheten RXC5 fra Polar er en av premiene vi deler ut i julegave-konkurransen. (Foto: Polar/)
VINN PULSKLOKKE: Nyheten RXC5 fra Polar er en av premiene vi deler ut i julegave-konkurransen. (Foto: Polar/)

Bekrefter skifeber
Norske sportsbutikker solgte voldsomt med ski forrige vinter, både til bakke og langrenn, bekrefter bransjeforeningen.

– Nesten 600.000 par ski er enormt i et land med knappe fem millioner innbyggere, sier sportsbransjedirektøren.

Trond Hansen mener du får billigst priser på vinterens sportsutstyr enten rett etter sesongen, eller før sesongen starter og butikkene får inn nytt utstyr.
Trond Hansen mener du får billigst priser på vinterens sportsutstyr enten rett etter sesongen, eller før sesongen starter og butikkene får inn nytt utstyr.

Også salget av løpesko er i sterk vekst, mens sykkelsalget har holdt seg stabilt de siste to årene med 360.000 solgte sykler.

– Ull og dun er en annen stor driver de siste årene, som skyldes at vinterværet har vært kaldt, sier Hansen til TV 2 Sporty.

Avhengig av været
Sportsbransjens talsmann legger ikke skjul på at snø og kaldt vintervær slår direkte ut på de årlige omsetningstallene.

– Salgstallene for fjerde kvartal ligger 25 prosent høyere enn ellers i året, og julehandelen utgjør en stor andel. Sist helg var det fantastisk skiføre på Østlandet. Da så vi samme mønster som tidligere, nemlig at salget av ullundertøy, ski og skøyter eksploderte.

– Sportsbransjen er avhengig av værhjelp. Salget vi ikke får før jul klarer vi ikke å hente inn selv med snø i januar, sier han.

Foreløpige prognoser viser at sportsbransjen vil ende på en årsvekst på rundt fire prosent i 2011.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!