A-pressen overtar Edda Media

A-pressen bekrefter at konsernet i helgen inngikk avtale om å kjøpe Edda Media fra britiske Mecom.

GLADE KARER: Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen (til høyre) og Glenn Veiby konserndirektør i økonomi og finans i A pressen. (Foto: Gorm Kallestad)
GLADE KARER: Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen (til høyre) og Glenn Veiby konserndirektør i økonomi og finans i A pressen. (Foto: Gorm Kallestad)

Det var i helgen at det ble enighet i styret til britiske Mecom om å selge konsernets norske mediedivisjon Edda Media til A-pressen, etter det Dagens Næringsliv erfarer.

Mandag morgen bekreftes opplysningene av A-pressen.

– Sikrer mangfoldet

Avtalen omfatter alle Edda Medias virksomheter, blant annet 36 lokalaviser og 23 lokale nettaviser.

– Hjemkjøpet vil styrke lokalavisenes samlede posisjon og sikre det norske mediemangfoldet. Når A-pressen og Edda Media går sammen, får lokale og regionale mediehus en solid og langsiktig eier som baserer sin virksomhet på norske eierverdier og publisistiske tradisjoner, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen.

Frykter svakt annonsemarked

Ifølge DN skal prisen ligge på omtrent 1,7 milliarder kroner. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen ønsker ikke å kommentere saken. Konsernsjef Karl Gunnar Opdal i Edda Media har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

Mecom selger seg ut av Norge fordi selskapets långivere og sentrale aksjonærer er urolige for et svakt annonsemarked i tiden fremover. De vil ha inn kontanter som kan redusere Mecoms gjeld.

Tre aktører har vist interesse for Edda Media. Det er A-pressen, Polaris Media i Trondheim og det svenske mediekonsernet Stampen.

Skar seg i 2008

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media har jobbet hardt for å sikre finansiering slik at også Polaris kunne legge inn bud, men etter det DN erfarer skal flere av bankene i Sparebank 1-gruppen ha vært negative til å delta.

A-pressen har tidligere snust på Edda Media. Et forhandlingsforsøk i 2008 skar seg. Det endte med at Mecom solgte ut flere aviser, blant annet Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke, til Polaris.

Et mediekonsern bestående av A-pressen og Edda Media vil få et samlet dagspresseopplag på 26 prosent av det norske markedet.

I noen medieregioner kan et slikt konsern møte regulatoriske problemer fordi A-pressen kan få opptil 80-90 prosent markedsandel målt i papiropplag. Ifølge medieeierskapsloven er det ikke lov. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2