facebook vs sex (Foto: Scanpix)
facebook vs sex (Foto: Scanpix)

Facebook mer populær enn sex

Dette søkte vi mest etter i 2011.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den norske søkemotoren Kvasir har gjort en oppsummering av hva nordmenn søkte på i 2011 og kommet fram til de 100 mest populære søkeordene, i tillegg til de ordene som har hatt mest økning siden fjoråret.

Klar vinner

Men for å gjøre aktuelle trender mer synlige, har Kvasir i år valgt å lage én toppliste uten sex-relaterte søkeord og én liste inkludert sex-ordene. Og i begge listene er det Facebook som troner på toppen.

Topp fem i den redigerte versjonen er som følger:

1. Facebook

2. Finn

3. Yr

4. Google

5. YouTube

Mens topp fem i den usensurerte listen er:

1. Facebook

2. Porno

3. Sex

4. Finn

5. Yr

– Facebook er mest søkt i år som i fjor, tett etterfulgt av Finn og Yr. Topplisten preges av nettsteder som vi bruker ofte. De ordene som søkes mest i løpet av ett år er gjerne kjente merkevarer, fremfor enkeltsøk som gjenspeiler mer særskilte interesseområder, forklarer Unni Strømstad, kommunikasjonssjef i Eniro, som eier Kvasir.

Terror

Siden i fjor er det enkelte ord og navn som har økt betraktelig i søkene, og ikke unaturlig er det Anders Behring Breivik som har hatt mest økning i søk.

– Vi går til søkemotorene når vi ønsker mer kunnskap om det som opptar oss. Terroraksjonene 22. juli skapte et enormt informasjonsbehov, og derfor er både Anders Behring Breivik og Utøya på listen over de ordene som økte mest i antall søk i 2011, sier Strømstad.

Neste navn på samme liste er statsmeteorolog Bente Marie Wahl, som dukket opp på skjermen som værmelder i NRK tidligere i år. Listen forøvrig er fylt med kjendiser og modeller, men på fjerdeplass ligger «Newton-rom».

Kunnskap populært

Newton Rom er et prosjekt som skal heve realfagsinteressen blant skoleelever. Det er så langt etablert 25 Newton Rom hvor elever og lærere møtes til realfaglige eksperimenter.

– Det er en veldig gledelig nyhet at vi kommer så høyt opp i Kvasirs søkestatistikk. Det bekrefter den enorme interessen vi merker for konseptet, sier Rigmor Angler, koordinator og kreativt ansvarlig for Newton-prosjektet.