zaciraz (Foto: Tor Byggland)
zaciraz (Foto: Tor Byggland)

Slik fikk Gro-Beate pengene tilbake etter iPhone-svindel

Kredittkortet reddet Gro-Beate da nettbutikken ikke leverte iPhonen.

– Jeg er veldig glad for at jeg betalte med kredittkort og ikke overførte pengene direkte til nettbutikken, sier Gro Beate Strøm.

TV 2 hjelper deg har tidligere skrevet om Gro-Beate Strøm som, i likhet med 36 andre kunder, opplevde at nettbutikken Zaciraz.no ikke leverte Apple-produktet hun hadde bestilt.

Mer om denne saken kan du lese her: 37 kunder kan se langt etter Apple-produktene sine

Heldigvis hadde Gro-Beate Strøm tatt sine forhåndsregler og betalt kjøpet med kredittkort. Etter at hun kontaktet banken sin fikk hun tilbake de 4290 kronene hun hadde betalt.

Ekstra sikkerhet ved bruk av kredittkort

Forbrukerrådet oppfordrer alle som skal handle på nettet til å bruke kredittkort.

– Finansavtalelovens paragraf 54 b er klar på dette. Du kan kreve pengene dine tilbake av kredittyter hvis du har betalt med kredittkort og ikke fått varen eller tjenesten du betalte for, sier Pia Marken som er regiondirektør for Forbrukerrådet i Bergen.

Generelt sett advarer Forbrukerrådet mot forhåndsbetaling, men i enkelte tilfeller er det vanskelig å unngå og dersom du bruker kredittkortet sikrer du deg dersom butikken ikke leverer varen eller den går konkurs.

Les også: Kredittkortet kan redde deg ved konkurs

– Vær på vakt mot useriøse aktører

Marken mener det er all mulig grunn til å være på vakt overfor useriøse aktører.

– Vi ser veldig mange tilfeller av at mindre nettbutikker dukker opp for så å forsvinne igjen uten at kundene har fått det de har betalt for og det skaper store problemer for forbrukerne, sier Marken.

Les også: Kristian (15) politianmelder nettbutikk for iPhone-bedrageri

Dette bør du sjekke før du handler på nett

I tillegg til å betale med kredittkort anbefaler Marken at man sjekker kontaktinformasjonen på nettsiden før man handler med en ukjent nettbutikk.

– Sjekk at butikken har navn, adresse og telefonnummer på nettsidene sine. Videre bør du også finne ut om de er registrert i Brønnøysundregistrene med organisasjonsnummer, sier hun.

Lurt å advare andre

Marken mener man kan hente mye god informasjon ved et google-søk av butikken i forkant av kjøpet. Hun oppfordrer også alle som har blitt lurt gjennom netthandel til å delta i diskusjonsforum for å advare andre.

Spesielt nå i førjulstiden hvor veldig mange benytter seg av netthandel er det viktig å være ekstra påpasselig, mener Marken.

– Husk at du har 14 dagers angrerett når du handler over nettet. Videre bør du også sjekke ut hvilke vilkår den konkrete butikken har, sier hun.

Særlig viktig er det å sjekke leveringstiden nå før jul, slik at du får julegavene i tide.

Les også: Betalte 6300 kr for to pakker med grus

Huskeliste:

1. Unngå forskuddsbetaling, men hvis du må gjøre det; bruk kredittkort

2. Sjekk kontaktinformasjon. Har butikken navn, adresse og telefonnummer på nettsidene?

3. Er nettbutikken registrert i Brønnøysundregistrene med organisasjonsnummer?

4. Sjekk vilkårene og leveringstiden.

5. Et kjapt google-søk på butikken kan spare deg for mye trøbbel. Andres erfaringer er verdt å ta meg seg.

6. Husk at du har 14 dagers angrerett ved netthandel.

7. Husk at det ved kjøp fra nettbutikker i utlandet gjelder andre regler.


Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter