LYSTBETONT: Med noen enkle mentale øvelser kan du motivere deg selv for trening. Let etter godfølelsen, er rådet fra lykkeforsker Lisa Straume. Les hennes fem beste råd nedenfor. (Foto: David Rogers/Getty Images)
LYSTBETONT: Med noen enkle mentale øvelser kan du motivere deg selv for trening. Let etter godfølelsen, er rådet fra lykkeforsker Lisa Straume. Les hennes fem beste råd nedenfor. (Foto: David Rogers/Getty Images)

Fem enkle råd som får deg i form

Alt sitter i hodet. Sjekk hvordan du når målene dine.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Lisa Vivoll Straume er forsker ved NTNU og faglig leder i MIND, som blant annet tilbyr mental trening og veiledning i positiv psykologi.

Nedenfor ser du hennes fem beste tips treningstips.

LES OGSÅ: 1 av 3 slutter å trene

Mental trening er ikke bare for toppidrettsutøvere. TV 2 Sporty har møtt to travle kvinner som får hjelp til å bli mer bevisst på det som foregår i topplokket. Dette kan hjelpe dem til et gladere og sunnere liv.

Se videoinnslaget her:

572957

LES OGSÅ: <i> </i>Sporty-ekspertenes mentale tips

Her er Straumes fem tips til hva du må tenke på for å komme i bedre form:

1) Når du har satt deg mål om hva du vil oppnå (bedre form eller ned i vekt), beskriv også hvilken følelse du får når du har nådd målet.

– Er du for eksempel lett i kroppen, tiltrekkende eller har god selvtillit?

Det er ønsket om akkurat den følelsen som er hele grunnlaget for motivasjonen din. Vær konkret!

2) Når du vet hvilken følelse du ønsker mer av, tenk tilbake på opplevelser der du har hatt akkurat den følelsen.

– Det kan hjelpe å tegne en livslinje hvor du sirkler inn positive opplevelser som inneholder følelsen du søker.

Sett av noen minutter hver dag for å gjenskape disse minnene, og finn gjerne et bilde eller et symbol som forsterker minnet og gjør det enklere å hente frem.

3) Visualiser at du når målet ditt – hver dag!

– Visualiser også det du må gjøre for å nå målet (trene eller spise sunt). Dette er en måte å trene hjernen på som forberede deg på å ta riktige valg, spesielt når du møter motstand som fristelser og trøtthet.

4) Del målet ditt med andre som kan backe deg opp.

– Det skaper en større forpliktelse for å nå målet, og du tilrettelegger for tilbakemelding.

5) Feire små steg med fremgang og suksess.

– Ikke vent til det langsiktige målet er nådd, det ligger veldig mye motivasjon og læring i de små stegene som tar deg i riktig retning, sier Straume.

LYKKEFORSKER: Lisa Vivoll Straume forsker på positiv psykologi. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)
LYKKEFORSKER: Lisa Vivoll Straume forsker på positiv psykologi. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)

LES OGSÅ: Her blir Ragnhild hypnotisert ned i vekt

Slik mestrer du fristelser
Du kan også lære deg enkle teknikker for å regulere egne tanker og følelser, det er spesielt nyttig for å mestre frustrasjon og fristelser som tar deg bort fra målet ditt.

Olympiatoppen tilbyr nå OL-utøvere mentale trenings- og avspenningsprogram.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!