TRYGT I HAVN: Nordstjernen i Torvika tirsdag ettermiddag. (Foto: Morten Lillenes)
TRYGT I HAVN: Nordstjernen i Torvika tirsdag ettermiddag. (Foto: Morten Lillenes)

Trettende uhell for «Nordstjernen» siden 1984

Hurtigruteskipet som fikk maskinproblemer tirsdag, har tidligere vært utsatt for en rekke uhell.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag fikk skipet en kort motorstans utenfor Stadtlandet.Årsaken skal være at en smøreoljepumpe sviktet.

Dette er imidlertid ikke første gang skipet har problemer. Ifølge en oversikt fra Sjøfartsdirektoratet har «Nordstjernen» vært utsatt for tolv hendelser av ulike slag siden 1984.

MS «Nordnorge»: Hurtigrute krasjet inn i lasterampe i Båtsfjord

Bulket på jomfruturen

Skipet ble bygget i 1956 og opererte derfor i 25 år før Sjøfartsdirektoratet begynte å registrere ulykker med norske skip og i norske farvann.

Ifølge en historisk oversikt skrevet av Per Rydheim var hurtigruteskipet i trøbbel allerede på jomfruturen.

Dagen etter at turen startet 1. mars 1956, befant «Nordstjernen» seg ved Ålesund. Da skipet skulle legge til kai, traff det en tysk lastebåt. Sammenstøtet var så kraftig at lastebåten ble presset inn i en tråler som lå ved kai.

«Nordstjernen» slapp unna med en bulk i baugen, mens de andre fartøyene fikk trykket inn hekken.

Ni landkjenninger

Sjøfartsdirektoratet har registrert ni grunnstøtinger siden 1984. De andre uhellene kategoriseres som «annen ulykke».

Så sent som 23. april i år grunnstøtte «Nordstjernen» på yttersiden av Lofoten. Verken skip eller mennesker ble skadd i hendelsen.

  • I august 1984 ble to personer skadd i en ulykke som skjedde mens skipet lå til kai.
  • I januar 1986 ble skipet alvorlig skadet da det gikk på grunn etter avgang fra Vardø.
  • Også i 1993 ble skipet påført alvorlige skader da det grunnstøtte på strekningen mellom Brønnøysund og Dønna i Nordland.

Trygt

Kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten sier til tv2.no at man i utgangspunktet ikke skal ha uønskede hendelser på skipene.

Samtidig minner han om at hurtigruteskipene går i en tøff tjeneste.

– Hurtigruten går hver dag hele året, og «Nordstjernen» er et gammelt skip, sier Lillebo til tv2.no.

– Er det like trygt å seile med et så gammelt skip som med et nytt?

– Vi setter ikke et utrygt skip på havet. For to år siden valgte vi nettopp av hensyn til skipets alder å doble hyppigheten på serviceoppholdene til MS «Nordstjernen», sier Lillebo.

ASSISTANSE: Redningsskøyten Emma Dyvi kom til unnsetning da Nordstjernen fikk motortrøbbel tirsdag. (Foto: Redningsselskapet)
ASSISTANSE: Redningsskøyten Emma Dyvi kom til unnsetning da Nordstjernen fikk motortrøbbel tirsdag. (Foto: Redningsselskapet)