Vintertrening (Foto: Craft/)
Vintertrening (Foto: Craft/)

Vinteren er styrketreningstid for løpere

Unngå strekk, rett deg opp og løp mer teknisk. Disse instruksjonsvideoene viser deg hvordan.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Se detaljerte videoer ved å klikke på vinduene nedenfor!

Når kulden kommer snikende, velger mange å legge joggeskoene på hylla. Likevel finnes mange øvelser man kan gjøre for å komme våren sprekere i møte.

Sportys ekspert innen styrketrening, Anne Marte Handal Sneve, har satt opp et styrkeprogram for løpere som gjør at du kan holde formen ved like i vinterhalvåret.

Selve kjernen
Kjernemuskulaturen er viktig for løpere, og slynger et godt verktøy for å trene denne muskulaturen. Med slynger jobber man ustabilt og må bruke alle muskler i mage og rygg. Har du ikke slynger tilgjengelig, kan du bruke små matter.

568706

Rustet til løpesesongen
– Ved å trene styrke om vinteren får du en kropp som er bedre rustet til løping når sesongen kommer. Du blir sterkere og har mindre risiko for skader, sier Sneve.

Du kan bruke tredemøllen om vinteren, men hun anbefaler likevel å variere med styrketrening.

– Mølletrening er et fint supplement for å trene kondisjonen, men her er alt helt flatt. Du får ikke den ustabiliteten. Derfor bør man trene litt styrkeøvelser i tillegg, sier hun.

Unngå strekk
Mange løpere plages med strekk på baksiden av låret. Her viser Anne Marte en øvelse som har god effekt på dette.

568708

Hopp deg i form
Ved hjelp av hoppetau kan du styrke leggmuskulaturen.

568707

Rett deg opp
Med disse øvelsene kan du få en bedre løpsteknikk.

568709

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!