TUR I FJELLET: I TV 2 Sporty kan du logge mange aktiviteter, blant annet løping, sykling og fjelltur. (Foto: Craft/)
TUR I FJELLET: I TV 2 Sporty kan du logge mange aktiviteter, blant annet løping, sykling og fjelltur. (Foto: Craft/)

Sporty-ekspertenes mentale tips: Se for deg suksess!

TV 2 Sportys eksperter forteller deg hvordan du kan trene mentalt.

I søndagens TV 2 Sporty-sending fortalte vi om operasangeren Ragnhild som ble hypnotisert ned i vekt. Hvor godt fungerer mental trening, og hvilke metoder vil Sportys egne eksperter anbefale?

Her er spørsmålene vi stilte dem:

1) Tror du hypnose kan hjelpe folk til å oppnå sine mål, for eksempel vektreduksjon eller forbedre prestasjon?

2) Hvilke mentale metoder vil du anbefale?

LES OGSÅ: Her blir Ragnhild hypnotisert ned i vekt

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Anne Marte Handal Sneve, ekspert på styrketrening:

Sporty-ekspert Anne Marte H. Sneve. (Foto: Privat/)
Sporty-ekspert Anne Marte H. Sneve. (Foto: Privat/)

1. Jeg har ingen erfaring med hypnose, men her tror jeg placeboeffekten også kan spille en positiv rolle. Et eksempel: En kunde av meg prøvde hypnose for å slutte å røyke, og ble så forbannet over at det ikke funket, fordi det første hun tenkte på etter timen var en røyk. Hun bestemte seg for å slutte å røyke fordi hun ikke ville kaste bort pengene på hypnosen ... Så på en måte funket det jo!

2. – Med bakgrunn fra toppidrett har jeg brukt veldig mye visualiseringsteknikker, mentale strategier: Å se målet for seg, se for seg hvordan du reagerer i den og den situasjonen, og jobbet med mestringsstrategier for eventuelle utfall, på denne måten har jeg et mentalt overtak før situasjonen eventuelt oppstår. Dette ser jeg har hatt god effekt for meg og de målene jeg har satt meg, samtidig ser jeg overføringsverdi til kunder.

– Å jobbe mentalt med å kjenne på følelsen av det å for eksempel lykkes med en vektreduksjon, eller mentalt forberede seg på situasjoner der man skal stå imot fristelser, gjør at du er mer forberedt på situasjoner du må takle. På den måten kan du ha større sannsynlighet for å ta riktig valg.

Siri Marte Hollekim, ekspert på vektreduksjon, ernæring og trening:

Siri Marte Hollekim, ekspert innen trening og kosthold, TV 2 Sporty (Foto: Nina Kausland/)
Siri Marte Hollekim, ekspert innen trening og kosthold, TV 2 Sporty (Foto: Nina Kausland/)

1. – Jeg tror at hypnose kan hjelpe dem som er åpne for metoden. Om det er selve hypnosen i seg selv, ønsket om endring, troen på metoden eller at man har tatt steget med å få hypnose som oppnår effekt, vet jeg ikke. Det har liten betydning for meg hvordan folk oppnår å få motivasjon til å gjennomføre varig endring, om det er med hypnose eller andre metoder, sier Hollekim.

2. – Dette er ikke mitt fagfelt, men jeg har tenkt mye på dette med mentalitet opp mot trening. I mitt daglige virke ser jeg at den største suksessfaktoren ligger her. Jeg kan lage så gode treningsprogrammer som bare det, men hvis ikke personen har bestemt seg for å skape endring, så fungerer det ikke. Etter min oppfatning er det den indre driven som bestemmer om et menneske vil lykkes eller ikke med å skape en varig livsstilsendring, sier Sporty-eksperten.

Atle Kvålsvoll, ekspert på sykling og kondisjon:

EKSPERT: Atle Kvålsvoll er TV 2 Sportys sykkelekspert. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)
EKSPERT: Atle Kvålsvoll er TV 2 Sportys sykkelekspert. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)

1. – Jeg har ingen erfaring med hypnose, så det kan jeg ikke svare på.

2. Hvilke mentale metoder man bør bruke, avhenger av nivået. Mange toppidrettsutøvere visualiserer på trening, de går gjennom konkurransen og ulike situasjoner i hodet for å få en best mulig økt. De ser for seg ulike scenarier som kan skje i konkurranse. Mosjonister som kanskje må ta tak i seg selv mentalt for å trene kan gi seg selv et positivt bilde av å trene og være i god fysisk form. Ikke minst kan man gi seg selv ros når man har fulgt planen. Jeg vil anbefale at man ser for seg at man går over målstreken og danner et positivt bilde av det en holder på med. Man kan gjerne drømme seg litt bort i treningssituasjonen med for eksempel Petter Northug i tankene.

Frode Estil, langrennsekspert:

GJØR COMEBACK: Frode Estil. (Foto: Solum, Stian Lysberg/SCANPIX)
GJØR COMEBACK: Frode Estil. (Foto: Solum, Stian Lysberg/SCANPIX)

1. – Ser ikke bort fra det.

2. – Foretrekker noe mer «jordnære» metoder, som visualisering og ulike strategier for å finne optimalt spenningsnivå.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!