Nær katastrofe: Et fly fra Iran Air med med til sammen 113 passasjerer måtte lande uten nesehjul på Mehrabad flyplass. Nå straffes piloten med flyforbud til tross for heltestatus. (Foto: MORTEZA NIKOUBAZL/Reuters)
Nær katastrofe: Et fly fra Iran Air med med til sammen 113 passasjerer måtte lande uten nesehjul på Mehrabad flyplass. Nå straffes piloten med flyforbud til tross for heltestatus. (Foto: MORTEZA NIKOUBAZL/Reuters)

Pilot avverget flykatastrofe - nå blir han straffet

Den iranske flykapteinen Hooshang Shahbazi klarte på mirakuløst vis å redde 113 liv. Takken for å ha avverget en flykatastrofe er to måneder flyforbud.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var i forrige uke at piloten om bord i et Boeing 727 på vei fra Moskva til Tehran opplevde nesehjulet låste seg før landing.

Etter planen skulle passasjerflyet fra Iran Air ta ned på flyplassen Imam Khomeini, men da det fremste landingshjulet ikke slo ut, ble flyet omdirigert til Mehrabad flyplass i den iranske hovedstaden.

Les også: Trodde månen var UFO

På grunn av de tekniske problemene ble flykaptein Shahbazi tvunget til å lande maskinen utelukkende på bakhjulene, samtidig som han reduserte farten nok til at flyets frontparti unngikk å slå ned i rullebanen i høy stadighet - uten at det oppstod så mye som en gnist.

Samtlige 113 passasjer og besetningsmedlemmer slapp også unna den dramatiske hendelsen uten en skramme.

Se landingen her! (ekstern kilde)

Men til tross for at piloten ble klappet av flyet og utropt som en helt og geni i iranske statsmedier, straffes nå Shahbazi med et to måneder langt flyforbud i påvente av en gransking.

– De har ikke engang ringt og sagt takk. Jeg forlanger ingen heltestatus, men kun en takk til meg og mine besetningsmedlemmer, sier flykapteinen til opposisjonsavisen Etemaad.

Den anerkjente, britiske avisen The Times tolker imidlertid opptrinnet som et tegn på at iranske luftfartsmyndigheter ønsker å dysse ned hendelsen, da den fremfor alt er et bilde på Irans begredelige standard innen flysikkerhet.

Les også: SAS-fly nær katastrofe i København

Piloten hevder dessuten, at omdirigeringen av flyet skyldtes myndighetenes frykt for at en gedigen flykatastrofe ville blokkere den eneste landingsbanen på Tehrans internasjonale lufthavn- og det ville ifølge flykaptein Shahbazi være pinlig for styresmaktene.