Frode Estil (Foto: Solum, Stian Lysberg/SCANPIX)
Frode Estil (Foto: Solum, Stian Lysberg/SCANPIX)

Sportys nye skiekspert skal få deg i form til vinteren

– Ikke stress med å lete etter den første snøen!

– I påvente av vinteren: Legg inn litt ekstra barmarkstrening, sier Frode Estil.

Estil er TV 2 Sportys nye langrennsekspert. Han vil gi deg gode råd og tips utover vinteren. Hans treningsprogrammer er tilgjengelige for alle TV 2 Sportys medlemmer, og gir deg en detaljert tremånedersplan for styrketrening, rulleski- og langrennsøkter som passer ditt nivå.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

GJØR COMEBACK: Frode Estil. (Foto: Solum, Stian Lysberg/SCANPIX)
GJØR COMEBACK: Frode Estil. (Foto: Solum, Stian Lysberg/SCANPIX)

LES OGSÅ: – Legg en plan for grunntreningen!

Snømangel ingen hindring
Det er ikke akkurat skitemperatur for tiden. Kalenderen sier november, men gradestokken tilsier barmarkssesong. Hos den gamle skikongen Frode Estil (39) i Meråker er det for øyeblikket ti varmegrader.

Men den olympiske mesteren vet å roe ned skientusiaster med snøabstinenser!

Jeg har mer tro på å drive solid barmarkstrening enn å gå på ski i korte sløyfer under halvdårlige forhold.

– Jeg har mer tro på å drive solid barmarkstrening enn å gå på ski i korte sløyfer under halvdårlige forhold. Da er det bedre å trene kvalitet på rulleski, sykkel eller løping.

Med andre ord: Du trenger ikke reise til nærmeste høye fjelltopp for å lete etter noen små snøflekker.

LES OGSÅ: Rolig? Hardt? Eller begge deler?

De fleste i Sportys målgruppe har ikke så mange viktige løp før jul, så du har ennå god tid.

– For den som ikke skal gå verdenscupåpningen er det ikke noe poeng å strekke seg langt for å finne snø. Da får man heller glede seg over at det er rulleskiføre og ikke så glatt å springe ute. Du kan heller terpe teknikk når snøforholdene blir bedre, sier karen som har to OL-gull og fire VM-gull i langrenn.

Birken 2010, det blir minst like fint i år!
Birken 2010, det blir minst like fint i år!

– Jeg skjønner at man er ivrig etter å gå på sesongens første snø. Iveren bør være der, men prøv å ha is i magen, sier Estil.

– Som landslagsløper er du i en litt annen situasjon, da blir du bortskjemt. I min tid dro vi på snøsamling to-tre uker i oktober. Da var det ikke noen krise om vinteren var sein, for vi hadde allerede mange mil på snø.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med intervalltrening

TV 2 Sporty ber Estil utdype hva han mener med god grunntrening.

– Jeg foretrekker variasjon, men skal du gå lange turløp er det greit å ha gått en del på rulleski så du blir sterk i overkroppen. Intervall med staver er også god trening.

Løp deg i skiform
Før fjorårssesongen var det debatt innad i landslagsmiljøet om rulleskitreningen hadde blitt for dominerende, og at man hadde mistet for mye av den gode, gamle langkjøringen i skog og mark.

– Dette ble grepet tak i. Landslaget kjører nå litt mer løping og trening på beina.

Petter Northug tok sitt andre gull på VM for rulleski. (Foto: Alley, Ned/SCANPIX)
Petter Northug tok sitt andre gull på VM for rulleski. (Foto: Alley, Ned/SCANPIX)

Hvis skiene har stått uten glider hele sommeren, blir sålen hard og inntørket. Da bør de helst slipes opp.

LES OGSÅ: – Spis mindre, tren mer styrke!

Slik klargjør du skiene
Forhåpentligvis har du tatt godt vare på utstyret ditt, og klargjort skiene etter forrige skisesong.

– Jeg håper de fleste har fjernet gammelt klister og smøring etter siste skiøkta i vår, og lagt glider i festesonen. Hvis skiene har stått uten glider hele sommeren blir sålen hard og inntørket. Da bør den helst slipes opp.

Er nøye med slipen
Det får du gjort på mange av de største og mest kjente sportsforretningene. De fleste med respekt for seg selv har egen slipemaskin. Det er forskjeller på markedet, så bruk jungeltelegrafen og gå til dem som har godt rykte, sier han.

Estil er medeier i en sportsbutikk i Meråker som har egen slipemaskin. Han sliper ikke ski selv, men tester nøye ut resultatet av slipen.

– Jeg var kjent for å bruke mye tid på testing av ski da jeg var på landslaget. Den uvanen har jeg dratt med meg som mosjonist, og er fortsatt veldig interessert i dette, sier TV 2 Sportys langrennsekspert.

Illustrasjonsfoto (Foto: Johannessen, Sara/SCANPIX)
Illustrasjonsfoto (Foto: Johannessen, Sara/SCANPIX)

LES OGSÅ: Det lønner seg å stille vekkerklokken

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!