I USA var de ukompliserte familiebiler, taxier og politibiler, her hjemme ble de regnet som luksusbiler. Chevrolet Impala er et navn som gir gode vibrasjoner over hele verden. Foto: Privat
I USA var de ukompliserte familiebiler, taxier og politibiler, her hjemme ble de regnet som luksusbiler. Chevrolet Impala er et navn som gir gode vibrasjoner over hele verden. Foto: Privat

Chevrolet Impala: Carl-Jørgens bil har mer muskler enn de som synes

"Police Package" gjør dette til en meget habil veteran i trafikken.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Bilen på bildene er en skikkelig klassisk amerikaner - en slik som alle mellom 20 og 80 kan huske å ha sett i fremtredende "roller" på TV, og som de lettere tilårskomne av oss kan huske å ha drømt om da de var nye - og kanskje skaffet oss etterhvert som de ble overkommelige.

Men Carl-Jørgen, som er den stolte eieren av den 34 år gamle bilen, er ikke mer enn 15 år gammel selv!

Carl-Jørgens Impala er en stor bil, men den var likevel radikalt mindre enn sin forgjenger da den kom som 1977-modell. Foto: Privat
Carl-Jørgens Impala er en stor bil, men den var likevel radikalt mindre enn sin forgjenger da den kom som 1977-modell. Foto: Privat

Høyt elsket av entusiaster

Impala er et av de mest populære - og mest feilaktig uttalte - bilnavnene blant amcar-entusiaster i hele Skandinavia. Store og solide, med flotte design og produsert i store antall har de gjennom mer enn 50 år representert en forholdsvis oppnåelig amcar-drøm for folket.

Nordmenn og svensker ynder å legge trykket på første stavelse, mens resten av verden klemmer til midtveis i navnet - som forresten er hentet fra et grasiøst hjortedyr.

Les også: Her er bil-grillene vi aldri glemmer

En annen liten misforståelse er også at Impala har vært Chevrolets mest luksuriøse modell gjennom hele sitt liv. For fullt så enkel er ikke engang amerikansk modellhistorikk.

Men den begynte på topp, og fikk mye oppmerksomhet allerede fra starten.

Fra halefinner til flåtesalg

I 1958 ble betegnelsen lansert på toppmodellene, det vil si coupeen og cabrioleten, i Bel Air-serien - og kalt "Bel Air Impala". Allerede året etter hadde Impala blitt en egen serie og gått forbi Bel Air i status, og slik holdt det seg frem til 1965 - da Caprice-navnet gjorde entré på en spesielt fancy fire dørs hardtop i Impala-serien.

Den het selvsagt "Impala Caprice" - og som du sikkert har gjettet var Caprice fra 1966 en egen serie, statusmessig ett hakk over Impala igjen.

Det er sjelden å se et amerikansk vinyl-interiør fra 70-tallet i så bra stand som i Carl-Jørgens Impala, noe som tyder på at den har hatt det meget godt hos sin første eier. Foto: Privat
Det er sjelden å se et amerikansk vinyl-interiør fra 70-tallet i så bra stand som i Carl-Jørgens Impala, noe som tyder på at den har hatt det meget godt hos sin første eier. Foto: Privat

Impala og Caprice delte fullsize-karosserier helt frem til Impala-versjonen ble droppet rundt midten av 1980-tallet. Caprice var hele tiden den påkostede bilen for privatmarkedet, mens Impala var enklere utstyrt og billigere - og dominerte flåtesalget til utleie-, politi- og taximarkedet.

Impala-historien ruller videre

Impala-navnet var dog ganske seiglivet - mellom 1994 og 1996 gjenoppsto det i kombinasjon med den klassiske "SuperSport"-betegnelsen på en rå utgave av Caprice sedan, som ble produsert i begrenset opplag. Fra 2000 til i dag har en mindre Impala blitt bygget som erstatning for gamle Lumina, nå med forhjulsdrift, og også den i en SS-utgave.

Og når Ford nå har stoppet produksjonen av sine store separatramme-sedaner for politi- og taxibruk, er det varslet at GM igjen vil introdusere en adskillig større Impala i løpet av neste år - denne gang i form av en venstrestyrt og tilpasset versjon av australske Holden Caprice.

Forvirret?

Slapp av. De nyere Impalaene vil vi uansett ikke få se mange av i Norge. Og for entusiastene er det lite i Impala-verden som får nakkehårene til å reise seg etter 1996.

Skikkelig 70-tallsklassiker

Den downsizede utgaven som kom i 1977, og som holdt ut - i hvertfall som Caprice - helt til 1990, er kanskje den mest vellykkede og best kjente av disse bilene, og Carl-Jørgens utgave er nettopp en slik. Dessuten har den en utstyrskode som gjør den litt ekstra gjev som privatbil: "Police Package" med våken motor og stivere hjuloppheng fungerer dessuten svært godt til norsk veistandard!

I disse bilene var rekkesekser standard mesteparten av tiden, kun stasjonsvognene hadde en tilbakelent 305-V8 som standard. Men i denne bilen er den adskillig hissigere 350-versjonen med fireportsforgasser montert som en del av
I disse bilene var rekkesekser standard mesteparten av tiden, kun stasjonsvognene hadde en tilbakelent 305-V8 som standard. Men i denne bilen er den adskillig hissigere 350-versjonen med fireportsforgasser montert som en del av

Slike Caprice-utgaver ble også solgt i et visst antall i Norge da de var nye, og mange av disse er på veien den dag i dag - gjerne med karosseri nummer 2. Det gjelder imidlertid ikke for denne bilen - den har vært spart for snø og slaps hos sin ene eier i California, og vi forstår at den også vil bli tatt godt vare på fremover.

Les også: MGP-didrik kjører uvanlig og kul amerikaner

Eier: Carl-Jørgen Stensrud Bakke (15)

Bosted: Rakkestad, Østfold.

Litt om meg selv: Er en glad og fornøyd gutt på 15 år som går på Rakkestad Ungdomsskole. På fritida driver jeg en del med musikk, samtidig som jeg også skrur en del. Har alltid hatt moro av biler og motoriserte kjøretøy. Begynte smått å skru for 2-3 år siden, og siden den gang har det blitt mer og mer av det.

Helt spesielt med egen bil

Har hatt mange mopeder og mc´er, men det å eie en bil er noe helt spesielt, og angrer ikke et sekund på hvilken bil jeg valgte! Nå venter jeg "fælt" på at jeg kan begynne å øvelseskjøre. Det skal bli moro ! :)

Impala var et av førstevalgene for amerikanske taxi-selskaper så lenge modellen var i produksjon. I dette baksetet har det dog ikke sittet så mange på 34 år. Foto: Privat
Impala var et av førstevalgene for amerikanske taxi-selskaper så lenge modellen var i produksjon. I dette baksetet har det dog ikke sittet så mange på 34 år. Foto: Privat

Bilen: Chevrolet Impala med "Police Package", 1977 (men regstrert som 1978-modell).

Hvor lenge har du eid den? Siden 30. september i år.

Hva har du gjort med den? Ikke stort, bare polert og fylt bensin, den bruker jo "litt" av det :))

Liker best med bilen: Den deilige lyden av V8´ærn, og at det ikke finnes så mange av den modellen i Norge.

Liker minst med bilen: Lakken og det lille med rust som finnes.

Har omfattende planer

Beste opplevelse med bilen: Dagen vi henta´n :)

Framtidsplaner for bilen: Hel-lakkering, nye støtfangere, framlykter og lister, kanskje ta ut litt mer effekt,og nye dekk og felger.

Drømmebil: Mange! Men noen av de som står aller høyest på lista er 1957 Chevrolet Bel Air og 1959 Cadillac Coupe Deville.

Ny lakk, nye hjul og litt personlig stil venter denne bilen i fremtiden. Men det har ingen hast - eieren er tross alt bare 15 år gammel, og foreløpig elev på ungdomsskolen. Foto: Privat
Ny lakk, nye hjul og litt personlig stil venter denne bilen i fremtiden. Men det har ingen hast - eieren er tross alt bare 15 år gammel, og foreløpig elev på ungdomsskolen. Foto: Privat

Annet: Dette er kopiert fra annonsen da bilen ble solgt første gang i Norge, i 2006:

Nydelig 1 eiers bil. Kjøpt ny av nå 92 år gammel dame. Hun fikk ikke lov å kjøre lenger så hun overlot bilen til en nevø, som vi fikk kjøpt den av. Han sier at dette er en Police utgave med 350 cid V8 med 4 port forgasser og grove stabilisatorstag foran og bak. Den har servo styring og bremser. Tiltratt og A/C. Bilen har kun gått i underkant av 47.000 miles (nå gått 63.000 miles) og er som ny å kjøre.

Optimal for norske veier

Denne bilen er optimal for norske veier. Her er det lite med elektrisk ekstrautstyr som rister i stykker. Den har grove stabilisatorstag foran og bak som gjør den mye stivere en standard. Den har vinylinteriør, ikke langhåra teppe og stoff som trekker vann.

Den har en kvikk 350 cid motor med 4 port som gir bilen helt andre egenskaper enn 305 cid-motoren. Denne motoren er også mer slitesterk enn første generasjon 305. Dette er en California-bil som aldri har forlatt Long Beach, og den har derfor heller ingen rammerust.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Bjørn Christian har en egen politi-Caprice

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Carl-Jørgen om? Bruk kommentarfeltet under!