branthull (Foto: Privat)
branthull (Foto: Privat)

PC-ledning brant hull i sofa

Cdon.com brukte ti måneder på å behandle saken.

Familien Elverum merket plutselig en sterk røyklukt da de satt i sin splitter nye sofa og så på TV i februar i år. Da de skrudde på lyset, så de at PC-ledningen lå og gnistret i sofaen.

– Hvis vi hadde ligget og sovet da det skjedde, kunne hele huset ha tatt fyr. Det er skremmende å tenke på hvordan vi lett kunne ha omkommet hele gjengen, forteller familiefaren Thomas Elverum.

Les også: Klagde på Skeidar-seng – måtte sove på sofaen i over én måned

– Elendig kundeservice

Thomas kjøpte PC-en fra internettgiganten Cdon.com i september 2010.

Han skrev inn til nettbutikken via et kontaktskjema på deres hjemmeside et par dager etter hendelsen i februar i år, og sendte deretter inn PCen og ledningen til undersøkelse slik han ble bedt om.

Men der stoppet saken opp, for nå, ti måneder senere, har Cdon.com fortsatt PCen hans i forvaring.

– Jeg fikk stadig nye saksbehandlere og unnskyldninger på hvorfor ingen kunne gi meg svar på hva som var galt og hvilken erstatning jeg skulle få. Dette har jeg opplevd som god gammeldags utmattelsestaktikk, og jeg har rett og slett fått elendig kundeservice, sier Thomas til TV 2 hjelper deg.

Se også: Betalte 6300 kr for to pakker med grus

Fikk medhold i Forbrukerrådet

Allerede i april i år hadde Thomas fått nok, og klagde saken sin inn til Forbrukerrådet. De konkluderte med at han skulle få pengene tilbake for PC-en, forutsatt at han fremla dokumentasjon for kravet sitt.

– Forbrukerrådet ga Thomas medhold, fordi Cdon.com ikke hadde klart å reparere skaden innen rimelig tid, som normalt er tre til fem uker. Dermed plikter selger å imøtekomme krav om å få pengene tilbake, forklarer førstekonsulent John Christian Vedal i Forbrukerrådet.

I vurderingen fra Forbrukerombudet stod det også at “Klager vil også kunne kreve erstatning for skade som oppstår som en direkte følge av mangel ved varen, jf. § 33”. Thomas vil altså også kunne kreve erstatning for den ødelagte sofaen.

Les også: Leif tapte 9000 kr på Finn.no

Tar ikke ansvar for skaden

Tidligere denne uken fikk Thomas en mail fra Cdon.com om at de omsider er ferdige med å undersøke PC-en.

De har kommet fram til at kortslutningen skyldes et kabelbrudd som er forårsaket av en ytre påvirkning. Dermed omfattes ikke skaden av garantivilkårene, får Thomas beskjed om.

Se også: Ulrik (7) spilte på iPad - fikk regning på 12.534 kroner

Han får likevel tilbud om å få en ny ledning tilsendt, sammen med den gamle PCen han sendte inn til dem for ti måneder siden.

– Dette er laber kundeservice. Jeg kan for det første ikke fatte hvordan jeg skal ha klart å påføre ledningen en slik skade, men jeg har jo samtidig ingen mulighet til å motbevise dette ovenfor dem etter så lang tid. For det andre ønsker jeg ikke å motta produkter fra dem fordi jeg er redd for at dette skal skje igjen, sier Thomas til TV 2 hjelper deg.

Les også: Ville utføre unødvendige reparasjoner

Cdon.com beklager og betaler

Da TV 2 hjelper deg tok kontakt med Cdon.com og fikk snakke med kommunikasjonssjef Fredrik Bengtsson i Cdon Group AB, tok saken en annen vending.

– Cdon.com følger Forbrukerrådets anbefalinger. Selv om Sonys servicesenter i dette tilfellet anser at skaden på ledningen skyldes ytre påvirkning, godtar Cdon.com hevingen av kjøpet da denne saken har dratt ut i tid, skriver Bengtsson til TV 2 hjelper deg i en epost.

Se også: iPad og Galaxy Tab kniver om seieren – vi kåret en vinner

Men sofaen til Thomas vil han ikke ta ansvar for.

– Ettersom skaden på ledningen er selvforskyldt gjennom ytre påvirkning, er dette ikke en garantisak for Sony. Dermed får man heller ingen erstatning for de skadene som skal ha oppstått som følge av at den skadede ledningen ble anvendt. Dette bør i stedet håndteres av kundens hjemmeforsikring, svarer Bengtsson.

- Jeg forventet egentlig ikke noe annet svar fra dem nå. Men hvis jeg med denne saken har fått en enkelt person til å tenke seg om før han handler hos Cdon.com, så er jeg fornøyd, sier Thomas.

Viser til kommunikasjonssvikt

Bengtsson i Cdon Group AB hevder brevene fra Forbrukerrådet ikke har nådd fram til rette vedkommende hos dem, i tillegg til at flere av de involverte partene har hatt problemer med å få kontakt med hverandre.

– Derfor har reparasjonssaken blitt liggende uten at vi har kunnet avslutte den, hvilket vi beklager, skriver han, og understreker at dette er et unikt tilfelle som de ikke har håndtert optimalt.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter