I MÅL: Kari og Tom Kristensen feirer målgang i Hytteplanmila med et seierskyss. (Foto: Siw Borgen/TV 2/)
I MÅL: Kari og Tom Kristensen feirer målgang i Hytteplanmila med et seierskyss. (Foto: Siw Borgen/TV 2/)

Feiret med seierskyss

Etter 10 uker som Sporty-medlemmer har Kari og Tom gjennomført sitt første løp.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Se video i vinduet over.

I høst har TV 2 Sporty fulgt Tom og Kari Kristensen fra Drammen. Begge hadde satt seg som mål å komme i form og gå ned noen kilo.

De har trent 5–6 ganger i uken siden midten av august, noe som har gitt dem svært gode resultater. De har nå kommet i god form og gått ned ni kilo hver.

Løpedilla
Nå er målet å opprettholde formen, og kanskje gå ned et par kilo til i løpet av vinteren.

– Vi har fått sansen for jogging og kommer til å fortsette med det. Jeg hatet å jogge før, men ser nå at jeg får unnagjort en god økt i løpet av en time, sier Kari.

Ett av målene hun satt seg før hun la om livsstilen, var at hun skulle klare å løpe sammenhengende i én time. I starten måtte hun ta seg pauser og gå under treningen.

LES OGSÅ: Linda Eide gjør butikkærend til en treningstur

At en times løpetur ikke lengre er et problem, fikk hun bevist i mosjonsløpet Hytteplanmila som gikk av stabelen 22. oktober. Kari gjennomførte på tiden 56.35.

Der slo hun sin ektemann Tom med tre og et halvt minutt.

– Begge kunne nok løpt raskere, men ingen av oss hadde gjort dette før og var derfor redde for å stivne. Målet nå er å forbedre tiden vår på 10-kilometeren, sier Tom.

Paret har bestemt seg for å løpe Sentrumsløpet i Oslo som arrangeres i april. De vil også løpe Hytteplanmila igjen neste høst for å revansjere tidene sine.

I STUDIO: Tom og Kari Kristensen fra Drammen var gjester i TV 2 Sporty søndag 13. november. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)
I STUDIO: Tom og Kari Kristensen fra Drammen var gjester i TV 2 Sporty søndag 13. november. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)

Nye mål
Kari og Tom har i gjennomsnitt hatt 5–6 treningsøkter i uken. Siden de ikke lenger skal slanke seg, vil de justere dette ned til 3–4 ganger i uken for å få bedre tid til barna.

Ekteparet vil fortsette med å trene sammen med personlig trener og Sporty-ekspert Anne Marte H. Sneve.

– Jeg vil anbefale andre å ta seg råd til personlig trener i begynnelsen om de ønsker å gå ned i vekt. Man lærer å trene på riktig måte, sier Kari.

LES OGSÅ: Treningsprogrammet som får deg opp av sofaen

– I tillegg føler jeg at vi har måttet stå til rette for noe når vi har trent med Anne Marte. Vi kan ikke «skuffe» henne, sier Tom.

Begge kjenner at de har blitt sterkere og klarer mer under treningsøktene.

Skisesong
Både Tom og Kari er glad i slalåm, og har tenkt å bruke mye tid i alpinbakkene sammen med barna i vinter.

– Det er noe alle i familien liker. Det er en fin aktivitet vi kan gjøre sammen, sier Kari.

Når snøen kommer vil Tom også prioritere langrenn som treningsform.

LES OGSÅ: Sportys nye skiekspert skal få deg i form til vinteren

– Det blir spennende å se hvordan det blir å gå på ski igjen. Vi bor midt i et langrennseldorado, så det er trening som passer meg veldig bra, sier Tom.

Hvordan skal du holde deg i form i vinter? Skriv gjerne en kommentar i feltet under.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!