Mange damer er redde for å trene for mye styrketrening i frykt for store bulende muskler. Den bekymringen er unødvendig. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Mange damer er redde for å trene for mye styrketrening i frykt for store bulende muskler. Den bekymringen er unødvendig. (Foto: Illustrasjonsfoto)
¿ Det er viktig å trene de store muskelgruppene. Det er lår, rumpe og rygg. Da forbrenner du flest kalorier, sier personlig trener Martin Norum. (Foto: Illustrtasjonsfoto/privat)
¿ Det er viktig å trene de store muskelgruppene. Det er lår, rumpe og rygg. Da forbrenner du flest kalorier, sier personlig trener Martin Norum. (Foto: Illustrtasjonsfoto/privat)

Her er styrkeøvelsene som forbrenner mest fett

– Det er viktigst å trene styrke når fettet skal bort og kroppen skal strammes opp, mener personlig trener Martin Norum.

Ved å øke muskelmassen i kroppen blir forbrenningen høyere og veien til en slankere kropp enklere.

– Det er viktig å trene de store muskelgruppene. Det er lår, rumpe og rygg. Da forbrenner du flest kalorier, sier personlig trener Martin Norum, som også har skrevet et internettbok om styrketrening og fettforbrenning.

– Damer får ikke «bulende muskler»

Personlige trener Martin Norum.
Personlige trener Martin Norum.

Norum opplever at mange damer er redde for å trene for mye styrketrening i frykt for store bulende muskler.

– Den bekymringen er helt unødvendig fordi damer har helt andre forutsetninger for å bygge muskelmasse enn gutter. Problemet i dagens samfunn er ikke for mye muskelmasse, men snarere for mye fett, sier han.

Les også: Unge gutter vil ikke være pingler

Les også: Slik løper du deg i form

Bedre kondisjon ved styrketrening

Ved å kombinere store, effektive styrkeøvelser i en og samme serie får du jobbet med kondisjonen i tillegg.

– Pulsen stiger og arbeidskapasiteten settes på prøve.

Les også: Fedon Lindberg: – Jeg forstår at folk blir forvirret av lavkarbo-debatten

Les også: Vi må lære oss å nyte maten, mener ernæringsfysiolog.

Øvelser for fettforbrenning

Martin Norum har satt opp en liste med effektive øvelser som trener de største musklene i kroppen(lårene, setet, ryggmusklene og magen).

Utfør 3-5 øvelser etter hverandre uten pause.

Gjør 8-10 repetisjoner og gjenta 3-5 ganger avhengig av fysisk form.

1. Markløft

Fordi markløft er den enkeltøvelsen som bruker flest muskler er den også den mest fettforbrennende øvelsen. Markløft er imidlertid teknisk krevende og bør ikke utføres uten skikelig opplæring av en dyktig fagperson. Få hjelp og lær deg denne effektive øvelsen.

Markløft
Markløft

Teknikk: Still deg med leggene tett inntil midten av en vektstang. Ta tak mer armene tett inntill leggene med overhåndsgrep. Skyv hoften bakover og press brystet frem slik at ryggen holdes svai. Løft stangen opp ved å skyve hoften raskt frem. På vei ned: hold brystet fremme, skyv hoften bak og la overkroppen falle forover. Når stangen passerer knærne bøyes lårene ned.

2. Knebøy

Knebøy
Knebøy

På samme grunnlag som markløft bør knebøy læres inn for korrekt utførelse.

Teknikk: Hold en vekt i hver arm eller legg en vektstang på nakken. Bøy ned i en dyp knebøy ved å presse hoften bakover og bøye i knærne. Hold brystet fremme på vei ned – dette gjør at ryggen holdes svai automatisk. Bøy opp igjen og gjenta.

3. Roing med stang

Teknikk: Ta tak i en vektstang med underhåndsgrep. Skyv hoften bakover, stå med en lett knekk i knærne og len overkroppen frem. Trekk stangen opp til nedre del av magen mens du klemmer skulderbladene sammen. Senk stangen rolig ned igjen mens du holder brystet presset frem.

4. Utfall bakover

Utfall bakover
Utfall bakover

Teknikk: Hold en vekt i hver arm. Press brystet frem slik at ryggen er lett svai og sett ett ben langt bak. Løft deg opp ifra gulvet ved å stramme setet på siden hvor benet er bak samtidig som du sparker ifra med det bakre benet. Bena samles før du gjentar.

5. Renegade row

Renegade row
Renegade row
Teknikk: Stå i en rett planke med strake armer. Håndleddet skal være rett under skulderen og avstanden mellom bena skal være ca skulderbredde. Stram magen for å stabilisere kroppen og trekk en og en arm opp til siden av kroppen med albuen tett inn mot siden av magen.

Nettprat

Personlig trener Martin Norum stilte til nettprat. Les svarene her: