Kraftig regn i København 3. juli satte flere veistrekninger under vann. (Foto: Ap)
Kraftig regn i København 3. juli satte flere veistrekninger under vann. (Foto: Ap)

Varslet ikke styrtregn - mistet værkontrakt

To kraftige regnvær kom totalt overraskende på Banedanmark. Nå stoler de ikke lenger på Danmarks Meteorologiske Institut.

I 2007 kjørte et tog inn på skinner som hang i løse luften etter at kraftig regn hadde skylt vekk bakken under. Hendelsen satte en støkk i Banedanmark, det danske motstykket til vårt eget Jernbaneverk.

De laget derfor en avtale med Danmarks Meteorologiske Institutt, som skulle varsle Banedanmark dersom det var kraftig regnvær på vei.

Ikke et ord

Nå er kontrakten historie, etter at to kraftige regnskyll i Købehavnsområdet i høst kom totalt overraskende på Banedanmark.

Far og datter går på midtdeleren på en oversvømt motorvei i København 15. august 2010. (Foto: Afp)
Far og datter går på midtdeleren på en oversvømt motorvei i København 15. august 2010. (Foto: Afp)
– Planen var at vi kunne stenge og sjekke de strekningene som kunne bli berørt, forteller Otto Bach Ulstrup ved Banedanmark til ing.dk. Men vi har ikke fått noen informasjon, ikke engang et varsel om at det kunne være noe på vei.

På egen hånd

Banedanmark stoler ikke lenger på meteorologene. Nå vil de følge med på været selv, og installerer måleutstyr som registrerer nedbøren på de mest utsatte punktene.

Kraftige regnbyger er vanskelige å varsle. Det kan styrtregne ett sted, og være opphold bare noen hundre meter unna. Når Storm-meteorologene melder om fare for regnbyger bør du derfor sjekke nedbørradaren. Da ser du hvor det regner akkurat nå, og i hvilken retning bygene beveger seg.

Her finner du nedbørradaren!