Den ser ut som en hvilken som helst annen BMW coupé. Men under panseret lurer noe som de fleste BMW fans ikke hadde ventet å få se for bare noen få år siden.
Den ser ut som en hvilken som helst annen BMW coupé. Men under panseret lurer noe som de fleste BMW fans ikke hadde ventet å få se for bare noen få år siden.

BMW 640d: "6-appeal" - nå også med diesel under panseret

Denne modellen var det mange som trodde de aldri ville få se.

Og du skal ikke se bort fra at en del virkelig tradisjonsbundne BMW-fans gråter sine modige tårer når den nye coupeen i 6-serien nå kommer på markedet. For en diesel under panseret i en slik bil blir av mange sett på som uhørt.

I Norge vil det ikke bli solgt så mange seksere i det hele tatt at man kan snakke om "storselgere" innenfor modellkategorien, men på andre markeder regner man med at 640d-modellen vil bli den mest solgte.

Les mer om nye 6-serie her:

Politisk korrekt - før statsbudsjettet

Regjeringens ferske kunnskap om NOx-forurensning gjør jo også at en diesel-coupé ikke er like politisk korrekt som den ville vært for et par uker siden.

Joda, det er ingen tvil. Diesel-alderen har inntatt de mest raffinerte coupeene også.
Joda, det er ingen tvil. Diesel-alderen har inntatt de mest raffinerte coupeene også.

Fra før var vi varslet om 650i med 4,4 liter V8 på 407 hestekrefter, med doble turboer plassert midt i kløfta, og 640i med 3-liters singel-turbo rekkesekser og 320 hestekrefter. BMW kaller kraftverket i nye 640d verdens mest sportslige dieselmotor, og på papiret virker den ikke på noen måte lat i forhold til de to bensinmotorene.

Dieselen er også en 3-liters rekkesekser, denne dog med doble turboer, som gir 313 hester. Når momentet på 630 newtonmeter er tilgjengelig allerede fra 1.500 omdreininger, for øvrig takket være turboer med det man kaller "variabel geometri", bør det gi bilen en svært uanstrengt kjørefølelse.

Les også: V8 blir sjeldnere, også i USA

640i har til sammenligning maksimalt moment på 450 newtonmeter, og åtteren i 650i utvikler 600 newtonmeter fra 1.750 omdreininger og helt opp til V8´en mister interessen rundt 4.500.

Selv med dieselmotor gjør BMWs nye 6-serie coupé 0 til 100 på kun 5,5 sekunder.
Selv med dieselmotor gjør BMWs nye 6-serie coupé 0 til 100 på kun 5,5 sekunder.

Imponerende forbrukstall

Alle tre motorene leveres for øvrig i kombinasjon med BMWs nyutviklede åttetrinns automatkasse, som på de to sekssylindrede versjonene også samarbeider med et stopp/start-system for å spare drivstoff. Det samme gjør også en elektrisk gardin bak nyrene i grillen, for å redusere luftmotstanden når forholdene tillater det.

Motoren i 640d er en 3-liters rekkesekser med doble turboer på 313 hestekrefter.
Motoren i 640d er en 3-liters rekkesekser med doble turboer på 313 hestekrefter.

Diesel-versjonen er oppgitt til et forbruk på 51,4 miles per gallon ved blandet kjøring i den britiske pressemeldingen. Forutsatt at vi altså snakker imperial gallons, og ikke amerikanske, skulle det tilsvare 0,55 liter per mil. CO2-utslippet er så lavt som 145 gram per kilometer.

Del med Facebook-vennene dine!

Det er imponerende lavt for en bil av denne typen - en bil som fremdeles er kapabel til å storme fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,5 sekunder.

Les også: BMW 850 coupé - en potensiell tapsbombe?