M Quest (Foto: Kristin Bull )
M Quest (Foto: Kristin Bull )

Denne tullemeldingen kan koste nærmere en million

Forbrukerombudet mottok selv tulle-SMS fra M-Quest, nå vil hun bøtelegge dem for lovbrudd.

I sommer sendte selskapet M-Quest ut reklame-SMS for tjenesten tulletelefon.no.

Det de ikke opplyste om var at mottakerne av denne meldingen seinere ville bli bundet opp i en løpende abonnementstjeneste der de ble fakturert 200 kroner for hver melding de mottok.

Les også saken om M-Quest: Denne meldingen kan være ulovlig

Straffes med høye bøter

I følge tall fra mobiloperatørene har selskapet til sammen sendt ut 11 000 meldinger til 2300 forbrukere.

Les også: SMS-spam kan gi kjempebot

Forbrukerombudet mener fremgangsmåten til M-Quest er ulovlig og ber nå Markedsrådet, som er en slags domstol på området, om å straffe selskapet og de ansvarlige bak utsendelsen.

– Vi mener M-Quest må betale et overtredelsesgebyr og det gebyret må settes så høyt at de ikke vil komme til å gjenta den ulovlige handlingen, sier forbrukerombud Gry Nergård til TV 2 hjelper deg.

Har sendt ut SMS-er for 2,2 millioner

Den høyeste boten som hittil er gitt for liknende lovbrudd er på 150 000 kroner.

M-Quest har angivelig sendt ut meldinger til en sum av 2,2 millioner kroner og Forbrukerombudet har varslet selskapet om at de ønsker å ilegge dem et overtredelsesgebyr på 800 000 kroner.

Les også: Stjeler via SMS

I tillegg vil styreleder Kjetil Giltvedt, hvis Forbrukerombudet får det slik de vil, bli ilagt et personlig gebyr på 150 000 kroner.

Forbrukerombudet karakteriserer M-Quest-saken som svært alvorlig.

– I den grad man belaster folk for penger og ikke har noen avtale om det i forkant så kan man jo kalle det svindel.

Les også: Denne SMS-en har kostet over 11.000

caseNY (Foto: Kristin Bull)
caseNY (Foto: Kristin Bull)

Tyveri på åpen gate

Mirzet Camic er en av de 230 ufrivillige tulletelefonmedlemmene som har klaget tjenesten inn for Forbrukerombudet og han er kraftig provosert over fremgangsmåten til firmaet M-Quest AS, som står bak tjenesten.

– Dette er rett og slett tyveri på åpen gate, sier han til TV 2 hjelper deg.

Mirzet ble trukket 1600 kroner for tjenesten gjennom sin mobiloperatør. Hos M-Quest ble han imidlertid møtt med liten forståelse.

– De sa at jeg hadde takket ja til tjenesten, men dette stemmer overhodet ikke, jeg måtte gå til mobiloperatøren min for å bli kreditert for beløpet, sier han oppgitt.

Les også: Nederlag for Forbrukerombudet - fikk ikke medhold fra Kulturdepartementet

Gjengangere i klagebunken

Bak selskapet M-Quest finner vi Rune Olav Halvorsrud, som har en lang karriere i klagebunken til Forbrukerombudet.

Sakene har i stor grad dreid seg om postordrevirksomhet og slankepiller uten effekt.

Halvorsrud står som daglig leder, mens styreleder Kjetil Giltvedt er den som ifølge Forbrukerombudet utad fremstår som ansvarlig for selskapets virksomhet.

Les også: 18.000 nordmenn fikk svindel-melding på valentinsdagen

M-Quest vil ikke snakke med TV 2 hjelper deg

TV 2 hjelper deg har i lang tid forsøkt å få en kommentar fra M-Quest AS, men verken styreleder Giltvedt eller daglig leder Halvorsrud har respondert på våre henvendelser.

Gjennom sin advokat, Fredrik Astrup Borch, skriver de i en e-post at de mener det ikke er tilstrekkelig juridisk grunnlag for ileggelse av gebyrer og at de ikke ønsker å kommentere saken ut over dette så lenge den pågår.

M-Quest har fått frist på seg til 21. oktober på å komme med tilbakemelding før Forbrukerombudet fatter endelig vedtak. Etter dette vil saken oversendes Markedsrådet.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter