Jo   liten motor til tross Fabia gjør seg fortjent til Monte Carlo navnet. .  (Foto: Marius Christensen)
Jo liten motor til tross Fabia gjør seg fortjent til Monte Carlo navnet. . (Foto: Marius Christensen)

Skoda Fabia Monte Carlo: Liten og billig bil, men med hårete mål

Vil denne klare å leve opp til det forpliktende navnet?

Skoda er et gammelt, ærverdig bilmerke. De er mest kjent for sine fornuftige og gode familiebiler, men de har også en lang, stolt og spennende rally- og racing-historie.

Rally Monte Carlo er kanskje verdens mest kjente rallyløp, og har 100 års jubileum i år.

Broom-redaksjonenes Benny Christensen kjørte tidligere i år Rally Monte Carlo Historique. Riktignok ikke i Skoda, men likevel - hva er vel da mer naturlig enn å la nettopp ham teste Skoda Fabia som finnes i nettopp en Monte Carlo-utgave?

Som vanlig slår vi på tråden for å få et førsteinntrykk av bilen:

Billig moro

– Hallo Benny! Stor overgang fra forrige ukes VW Touareg til nesten 1,6 millioner og til denne ukas Skoda?

– He, he ... Ja litt, men det skulle vel egentlig bare mangle med en prisdifferanse på 1,4 millioner. Den Fabia-en jeg kjører nå koster så vidt over 200.000 kroner i full Monte Carlo-mundur! Ikke så verst det ...

Denne Skoda-en kan bli Norges billigste bil:

Benny i rally Monte Carlo
Benny i rally Monte Carlo

– Hva er egentlig Fabia Monte Carlo?

– Det er en sporty utgave ev en vanlig Fabia. Sort tak, sort grill, sotede vinduer, sort spoiler foran, sorte sideskjørt, skjermbuer og skjørt bak. Innvendig er det overraskende gode sportsseter og tykt skinnratt, fjæringen er senket litt og felgene er 16-tommere – sorte de også, og den er skodd med 205/45x16 dekk. Tanken er nok å lage en liten, morsom og kjøreglad bil.

Alt du må vite om brukt Skoda finner du her:

Styringen imponerer

– Så langt så imponerer den presise styringen, de gode sportssetene og den innvendige plassen. Om motoren virkelig duger for å gjøre dette til en liten ”GTI” er jeg litt i tvil om foreløpig. Jeg er også litt skeptisk til utseendet – mulig den vokser på seg etter hvert som jeg bruker bilen og venner meg til den.

– Hva vil du si er viktige ”Monte Carlo-egenskaper” i en bil?

– Det er mye opp og ned fra fjellpass i alpene og hundrevis av trange, krappe hårnålssvinger. Så kraftig motor er viktig så man får skikkelig akselerasjon ut av svingene, presis styring er viktig, og det samme er bremser som biter ordentlig når man skal ned fjellet på andre siden.

Monte Carlo-navnet forplikter

Fabia-en har tydlige Monte Carlo logoer på forskjermene (Foto: Marius Christensen)
Fabia-en har tydlige Monte Carlo logoer på forskjermene (Foto: Marius Christensen)

– Hvordan passer dette til Fabia-en?

Hvis Skoda virkelig mener alvor med denne bilen, så har de satt seg et hårete mål, Monte Calo-navnet forplikter.

– Det skal jeg finne ut av i løpet av denne uka. Du – nå fikk jeg forresten en strålende idé! Jeg stikker til Monaco noen dager, leier meg en bitte liten suite i toppetasjen på Mote Carlo Bay, og kjører igjennom noen av rallyetappene? Jeg er tilbake neste uke, da får du testen og en liten reiseregning ... Og du? Kan jeg sette opp eventuelle tap på casino på reiseregningen?

– He he, ikke prøv deg. Du er ikke helt James Bond, heller. Finn ut av dette her hjemme du. Og lov meg at du stiller på morgenmøtet klokka 10 i morgen. Presis!

– Vart du skræmt no? Okei – vi sees i morgen!

Del med Facebook-vennene dine

Vi kommer så klart tilbake med en fyldig test etter endt testperiode, her på Broom.

Vår stortest av Skoda Fabia stasjonsvogn finner du her: