BMW 5 Active Hybrid: Politisk korrekt, selv med 340 hestekrefter

Rekkesekser med twinturbo er utgangspunktet for 5-seriens nye, grønne alibi.

BMW kompromisser ikke på kjøregleden i sin nye Active Hybrid 5: Under panseret finner vi i utgangspunktet samme 3 liters twinturbo sekser som i 535i.
BMW kompromisser ikke på kjøregleden i sin nye Active Hybrid 5: Under panseret finner vi i utgangspunktet samme 3 liters twinturbo sekser som i 535i.

Når BMW endelig lanserer en hybrid-versjon av sin storselgende 5-serie virker det i utgangspunktet ikke mest logisk å basere den på 535i. På den annen side har aldri BMW vært kjent for å risikere noe i forhold til begrepet kjøreglede, og det er kanskje også i de øvre kategoriene det er enklest å få publikum til å betale det den ekstra teknologien koster.

Dessuten: Innsparings-potensialet på drivstoffsiden er også høyest her, når man kan bruke generert el-kraft på en del av aksellerasjonen i lave hastigheter, i kombinasjon med start/stopp-teknologi. Dermed oppnår Active Hybrid 5 en drivstoffbesparelse på et tosifret antall prosent i forhold til en vanlig 535i.

Les også: S 400 Hybrid - snill kjempe fra Mercedes

Ned mot 0,64 liter per mil

Bak twinturbo-sekseren på 3 liter og 306 hester sitter en åttetrinns automatkasse, der også den 55 hestekrefter sterke elektromotoren er bygget inn. Når de får beskjed om å sette alle kluter til yter de tilsammen 340 hester, og flytter den store bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,9 sekunder.

Active Hybrid 5 er en velutstyrt bil i utgangspunktet, og kan stappes full av BMWs optionprogram til 5-serien. Likevel oppnår bilen forbrukstall på 0,64-0,70 liter per mil, og utslipp mellom 149 og 163 gram per km.
Active Hybrid 5 er en velutstyrt bil i utgangspunktet, og kan stappes full av BMWs optionprogram til 5-serien. Likevel oppnår bilen forbrukstall på 0,64-0,70 liter per mil, og utslipp mellom 149 og 163 gram per km.

Og om bilen som antydet ikke er bygget med hovedfokus på å spare drivstoff, er bunnlinjen likevel svært imponerende for en luksusbil med slike ressurser: Mellom 0,64 og 0,70 liter per mil må sies å være klart godkjent i denne klassen, med alle komfortdetaljer fra 535i tilgjengelig - fra firesoners klimaautomatikk til aktiv fjæring og en endeløs rekke options.

Utslippstallene er også imponerende: Mellom 149 og 163 gram per kilometer holder isolert sett ikke til æresmedlemskap i Bellona, men tar man bilens øvrige data i betraktning bør det i hvertfall ikke føre til ekskludering.

Les også: Gjett hvilket bilmerke som har lavest utslipp!

"Snakker" med navigasjonen

For å oppnå slike tall er mange elektroniske hjelpemidler tatt i bruk. Start/stopp-automatikk er nevnt, og administrasjonen av hybridsystemet er også integrert med navigasjonsanlegget, slik at bilen selv kan planlegge hvordan det er smartest å bruke kreftene:

Ser bilen at det snart er lange nedoverbakker i vente, der batteriene vil få "gratis" lading, kan den anse det som fornuftig å bruke opp den oppsparte elektriske energien på å forsere stigningen opp til toppen for å redusere bensinforbruket og lage plass til ny strøm i batteriet.

Åttetrinns automatkasse gjør at bilen ved de fleste hastigheter kan velge et trinn der momentet er nær optimalt i forhold til forbruket. El-motoren er også bygget inn i selve automatkassen.
Åttetrinns automatkasse gjør at bilen ved de fleste hastigheter kan velge et trinn der momentet er nær optimalt i forhold til forbruket. El-motoren er også bygget inn i selve automatkassen.

På samme måte vil den kunne bruke overskuddskraft fra bensinmotoren i lette partier til å drive batterigeneratoren.

Opp til 160 km/t i coasting mode

Bilen gir også sjåføren mulighet til å koble ut bensinmotoren i hastigheter helt opp til 160 kilometer i timen når forholdene ligger til rette for det. I "Coasting mode" er bensinmotoren helt frikoblet fra drivverket, og med spesielle dekk med lav rullemotstand ligger det an til at BMW Active Hybrid 5 kan rulle ganske langt helt uten avgasser - men med samtlige sikkerhetssystemer i full funksjon.

Les også: Denne Fabiaen går over 200 mil på én tank diesel!

Lithium-ion-batteripakken med 96 celler er plassert i et temperaturkontrollert rom mellom bakhjulene i bagasjerommet, og reduserer bagasjevolumet med 145 liter i forhold til en vanlig 535i. Kraften fra den holder ved vanlige kjøreforhold til å få bilen opp til 60 kilometer i timen uten hjelp av bensinmotoren, og kan drive bilen i 35 kilometer i timen opp til fire kilometer.

En egen galvanisert finish på
En egen galvanisert finish på

Igjen er det nok ikke først og fremst miljøvernerne som vil trykke denne bilen til sitt bryst. Active Hybrid 5 er ingen direkte sparebørse, men den vil være et naturlig valg for de som har mulighet for å velge det beste, finner teknologien fascinerende og ikke sier nei takk til å få en pen reduksjon i bensinforbruket på kjøpet.

Galvaniserte "nyrer"

For denne kundegruppen er det også viktig at bilen i seg selv er et statement, og i hvertfall inntil videre kan man glede seg over en lysblå lakknyanse som ikke leveres på noen annen modell. Active Hybrid-emblemer finnes både bak og på C-stolpene, og såvel bileier som passasjerer blir minnet om hva de kjører i gjennom spesiell preging i innstegslistene.

Del med Facebook-vennene dine!

På vanlig BMW-vis er det også valgt et eget galvanisert finish på selve nyrene i grillen for å skille ut denne spesielle modellen.

Les også: i3 og i8 - BMW har mer elektrisk i vente