Marit Bjørgen (Foto: TV 2)
Marit Bjørgen (Foto: TV 2)

Marit Bjørgen: – Uten karbo når du ikke toppen

Skiesset Marit Bjørgen har lite til overs for lavkarbodietten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Friidrettsutøver og klinisk ernæringsfysiolog Ingvill Måkestad Bovim er mentor for 60 jenter i 16-års alderen i helgen. På «Sunn jenteidrett»-camp trener jentene sammen og lærer om kosthold og ernæring.

– Vi prøver å lære dem opp til å spise riktig og til riktig tid. Det er trening over lang tid som gjør at man blir god og da må man passe på kroppen sin, sier Bovim til TV 2 Nyhetene.

Les også: Full krangel om lavkarbo

– Jeg spiser også godteri

Marit Bjørgen vil også påvirke neste generasjon idrettsjenter til å få sunne og riktige matvaner.

– Jeg også spiser smågodt, potetgull og sjokolade. Men det viktigste er å få i seg næringsrik mat først og så er det lov å kose seg etterpå, forteller hun til 16-åringene.

Et av målene med prosjektet «Sunn jenteidrett» er redusere forekomsten av spiseforstyrrelser blant unge jenter.

Les også: Sukker og fett farlig kombinasjon for lavkarbo-slankere

Overrasket

Selv spiser OL- og verdensmesteren en stor porsjon pasta og et par brødskiver til lunsj. Lavkarbodiett tar deg ikke til topps.

– Det var litt overraskende det at lavkarbokostholdet ikke er så lurt for oss. Jeg har hørt at mange som trener har gått på det kostholdet, sier camp-deltaker Sigrid Aleksandersen.

– Skal du bli en god langrennsløper må du ha i det karbohydrater. Ellers når du ikke toppen. Jeg anbefaler disse unge jentene å spise mye karbohydrater og få i seg nok næring for å bli en god skiløper, påpeker Bjørgen.