kolomoen (Foto: Jens Haugen)
kolomoen (Foto: Jens Haugen)

Den rosa broen i Hedmark blir kritisert

Pårørende i trafikkulykker får ikke legge ned blomster i veikanten, fordi det tar oppmerksomheten hos andre bilister. Statens vegvesen får derimot farge en bro over E6 rosa.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag kveld klokken 19.30 farges Kolomoen bro over E6 i Stange i Hedmark rosa. Grunnen er at Statens vegvesen på denne måte vil vise sin støtte til Kreftforeningens Rosa Sløyfe-aksjonen.

Men vegvesenets kampanje høster også kritikk.

Mener vegvesenet forskjellsbehandler

For dersom pårørende vil legge ned blomster og tenne lys i veikanten etter dødsulykker i trafikken setter Statens vegvesen foten ned. Det er nemlig ikke lov fordi det forstyrrer andre bilførere.

TV 2 publiserte fredag formiddag en sak om broen i Hedmark som skulle bli rosa, og like etter kom denne kommentaren:

«...hvorfor kan Statens vegvesen farge en bro rosa, når folk ikke får lov å sette opp kors og legge blomster der hvor folk omkommer i trafikken? I følge Statens vegvesen tar det jo nemlig for mye oppmerksomhet fra forbikjørende til at det er ansvarsfullt å ha slike kors langs veien. For folk kommer sikkert ikke til å bli tatt fra oppmerksomheten når de ser en rosa bro i mørket? Jeg forstår ikke dobbeltmoralen.»

Statens vegvesen bekrefter at det ikke er lov å legge ned blomster på ulykkessteder, og mener den rosa broen er noe helt annerledes. Faktisk vil oppmerksomheten mot broen være svært positiv.

– Oppmerksomheten vil være positiv

- ROSA ER POSITIVT: Per Magne Klomstad, seksjonsleder i Statens
  vegvesen, mener den rosa broen vil få bilførere til å våkne heller enn
  å forstyrre dem. (Foto: Statens vegvesen)
- ROSA ER POSITIVT: Per Magne Klomstad, seksjonsleder i Statens vegvesen, mener den rosa broen vil få bilførere til å våkne heller enn å forstyrre dem. (Foto: Statens vegvesen)

– Denne strekningen på E6 er svært monoton, så en rosa bro vil få bilførerne til å våkne, sier Per Magnar Klomstad, seksjonsleder i Statens vegvesen til TV 2.

Han innrømmer at trafikksikkerhet er diskutert før tiltaket ble gjennomført, men konklusjonen var klar på at dette var trygt.

– Det er en vinn-vinn-situasjon. Først støtter vi en god aksjon, og så vekker vi bilførerne på den monotone strekningen, sier Klomstad.

Nei til blomster

Mange av dødsulykkene på norske veier skjer på uoversiktlige strekninger, og argumentet for å ikke tillate blomstermarkeringer er at det er trafikkfarlig.

– I de flere hundre ulykkene kan ikke vi gå inn i hver enkelt sak og vurdere hvem som skal få ja eller nei til å legge ned blomster og tenne lys, så derfor sier vi konsekvent nei, sier Klomstad.

Han forteller videre at det er et stort sikkerhetsapparat rundt de av Statens vegvesens ansatte som har jobbet med lyssettingen av broen.

Kolomoen bro skal være rosa gjennom hele oktober.