Det er egentlig utrolig at ingen har tenkt på dette før, sier redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen om den midtmonterte airbagen som fra 2013 vil bli tilgjengelig på en del amerikanske bilmodeller.
Det er egentlig utrolig at ingen har tenkt på dette før, sier redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen om den midtmonterte airbagen som fra 2013 vil bli tilgjengelig på en del amerikanske bilmodeller.

Denne nyheten vil redde mange liv

Helt ny airbag fra GM – at ingen har tenkt på dette før! SE VIDEO

Det har vært en voldsom utvikling på bilsikkerheten de siste 20 årene – men airbagens historie går helt tilbake til 1952. Da ble nemlig den livreddende "puten" funnet opp av amerikanske John W. Hetrick.

Den moderne airbagens far regnes likevel japanske Yasuzaburou Kobori å være. Han lagde sin airbag i 1963, og det er denne teknologien dagens airbager er basert på.

Men selv om ideene var på plass alt på 50- og 60-tallet var det først flere tiår senere at bilindustrien virkelig fikk opp øyene for sikkerhet.

Nå er det altså et amerikansk bilmerke som har kommet på banen med en ny måte å bruke airbag på – nemlig som "gardin" mellom sjåfør og frontpassasjer via en midtmontert airbag.

LES OGSÅ: Airbag kan være livsfarlig

Tilgjengelig fra 2013

Påkjørsel fra siden er den typen kollisjon som bilbransjen sliter mest med å sikre seg mot. Her er det svært lite deformasjonsområde på bilen, og avstanden mellom de som sitter i kupeen er kort.

Den midtmonterte airbagen som er lokalisert i stolryggen på førersiden, vil garantert redde mange liv. Den blir i første omgang tilgjengelig på SUV-modellene Chevrolet Traverse, Buick Enclave og GMC Acadia, alle sammen fra 2013.

Men dette vil nok også mange andre bilprodusenter raskt hive seg på. I dagens marked blir du fort taperen om ikke modellene er oppdatert med det beste sikkerhetsutstyret.

LES OGSÅ: Airbag-feil – gjeldet det din bil?

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, er overrasket over at det er nettopp GM som er først med dette svært viktige sikkerhetsutstyret. - Kanskje har det sammenheng med at amerikanerne ikke er flinke til å bruke sikkerhetsbelte, sier han.
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, er overrasket over at det er nettopp GM som er først med dette svært viktige sikkerhetsutstyret. - Kanskje har det sammenheng med at amerikanerne ikke er flinke til å bruke sikkerhetsbelte, sier han.

En undersøkelse gjort av en organisasjon med det klingende navnet National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), viser at "sideulykker" står for 11 prosent av alle dødsfall mellom 2004–2009, der bilene ikke rullet rundt.

Den midtmonterte airbagen kan også bidra til mindre belastning på nakken gjennom å begrense hvor langt ut til siden sjåfør/frontpassasjer blir kastet. Den kan dessuten hindre at personen kastes ut av bilbeltet.

– Alle vil kaste seg over det

I USA vil den være spesielt viktig, fordi bilistene ofte gir blaffen i å bruke sikkerhetsbelte i det hele tatt. Da kan den nye airbagen være helt avgjørende.

LES OGSÅ: Disse bilene kan være rene dødsfeller

– Dette er uten tvil noe som hele bilindustrien vil kaste seg over ganske raskt. Når det gjelder sikkerhetsutstyr kan en ikke sitte på gjerdet. Forbrukerne er veldig opptatt av at bilen de kjører skal være trygg.

Nå som vi ser løsningen, er det jo egentlig utrolig at ingen har tenkt på dette før – og litt overraskende at akkurat GM går i spissen. Men kanskje kommer det av at såpass mange ikke bruker bilbelte der borte, sier redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Han påpeker at denne airbagen også blir viktig i ulykker der bilene velter og/eller ruller rundt.

- Og det skjer jo oftere med SUV-er enn med vanlige biler, på grunn av SUV-ens høye tygdepunkt. Her ligger nok også noe av forklaringen på hvorfor denne ideen kommer fra nettopp USA, mener Vegard.

http://www.youtube.com/watch?v=rRihBWQt-H8&feature=player_embedded

LES OGSÅ: Livsfarlige EU-regler