SKRUR OPP PRISEN: Fredags VG blir tre kroner dyrere. (Foto: Lien, Kyrre/SCANPIX)
SKRUR OPP PRISEN: Fredags VG blir tre kroner dyrere. (Foto: Lien, Kyrre/SCANPIX)

VG øker prisen og Schibsted kutter årsverk

Lesere svikter og opplagstallene synker for landets største tabloidavis.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mediekonsernet Schibsted la fredag fram en større kuttpakke for å forsøke å snu en negativ avistrend. I forbindelse med denne kom det fram at VG øker løssalgsprisen på fredagsavisen.

– VG har besluttet å heve løssalgsprisen på fredager fra 17 til 20 kroner med virkning fra 7. oktober 2011, skriver Schibsted i en børsmelding fredag ifølge Kampanje.

Tøffe tider

Prisendringen, som kan virke liten, vil ha en positiv helårseffekt for konsernet på mellom 20 og 25 millioner kroner.

I 2010 økte VG sprisen på lørdagsavisen.

Landets største tabloidavis opplever tøffe tider i løssalgsmarkedet om dagen. Tidligere i år viste opplagstall fra VG at salget av papiraviser har fortsatt å synke gradvis.

Kutter arbeidsplasser

Det er imidlertid ikke bare VG som sliter. Hele mediekonsernet Schibsted må kutte, og totalt i Norge og Sverige meldes det om kostnadskutt på opp mot 200 millioner kroner.

Deler av dette kostnadskuttet skal komme som følge av å redusere antall årsverk med mellom 160 og 200.

– Tiltakene retter seg mot virksomheten i Media Norge og VG i Norge, samt Schibsteds virksomheter i Sverige, hovedsakelig Aftonbladet, skriver Schibsted i børsmeldingen.

Gavepensjon

Les også: To av tre leser papiraviser

I VG og Media Norge ventes det en ordning med tilbud om gavepensjon til ansatte som fyller 62 år i perioden fram til 2014. Bare dette ventes å redusere kostnadene med mellom 70 og 90 millioner kroner når antall årsverket reduseres med mellom 100 og 120.

Media Norge er eierselskapet til Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Finn.no.

Aftonbladet hardt rammet

Også i Sverige er sparetiltak i konsernet iverksatt. Innsparingene skal redusere kostnadene med rundt 150 millioner svenske kroner, med full effekt fra 2013.

Aftonbladet rammes hardt, hvor mellom 65 og 85 av de planlagte årsverkskuttene skal gjøres.

– Aftonbladet er i dag størst i alle kanaler. Vi gjør denne endringen for å være størst også i fremtiden, sier administrerende direktør i Aftonbladet Anna Settman til Kampanje.