Høstens treningsantrekk (Foto: Lisa Dyremyhr Bakke)
Høstens treningsantrekk (Foto: Lisa Dyremyhr Bakke)

Slik unngår du å fryse eller svette for mye under høstens utendørstrening

Ekspertene forteller deg hvordan du skal kle deg når du er ute og trener i ruskeværet.

Høstens ustabile vær og kjølig luft kan gjøre det vanskelig kle seg riktig når man trener utendørs.

Der kan være en utfordring å finne en god balanse i klesveien.

Vi har fått sykkeleksepert Dag Otto Lauritzen og vinner av halvmaraton, Tone Ilstad Hjalmarsen, til å dele sine beste tips om hva man bør ha på seg når man trener ute på høsten.

– Den vanligste feilen folk gjør er å kle seg enten for lite eller for mye, forteller Dag Otto.

Se også: Stor test av ullundertøy - sjekk hva som holder deg varm

Kle deg lagvis

Kler du deg for varmt, svetter du for mye og resultatet blir at du blir kaldere.

– Det beste er å kle seg lagvis og bygge opp lag med vindtett sperre. Det er luftlagene som isolerer mot nedkjøling, forteller sykkeleksperten Dag Otto.

Se også: Dette er de beste treningsappene

Kler du deg lagvis, er det også enkelt å regulere hvor mye du har på deg underveis i treningsøkten.

Saken fortsetter under bildet.

lagvis (Foto: Lisa Dyremyhr
  Bakke)
lagvis (Foto: Lisa Dyremyhr Bakke)

Bruk klær som puster

– Det viktigste når det begynner å bli kaldt, er å bruke tøy som holder på varmen, men ikke fører til at man blir for varm, klam og våt av egen svette fordi tøyet ikke puster, sier halvmaratonvinner Tone Ilstad Hjalmarsen.

Nøkkelen til å beholde en god kroppstemperatur, er altså å bruke klær som puster.

Les også: Frakter du også sykkelen din ulovlig?

– Hoper det seg opp med fuktighet og du kjører ned en lang bakke, er det vanskelig å unngå nedkjøling. Derfor er det så viktig med klær som puster, forteller Dag Otto.

Goretex-produkter tettes fort om du svetter mye, og er mer egnet for rolig sykling enn lengre treningsøkter.

Se også: Denne pulsklokka er best i test

Kontroller varmetapet

Mye av varmen forsvinner gjennom hodet og hender. Derfor er det lurt å ha på både hodeplagg og hansker.

Saken fortsetter under bildet.

varmetap
  (Foto: Lisa Dyremyhr Bakke)
varmetap (Foto: Lisa Dyremyhr Bakke)

I tillegg er varmetapet i skrittet stort når man sykler, så bruke gjerne en kort sykkelbukse under en lang.

– Det er også viktig å beskytte nakken og øvre del av rygg for å unngå stiv nakke og skuldre, forteller Dag Otto.

Les også: Karina gikk opp 25 kilo da hun fikk lappen

Ingen unnskyldning

Ordtaket «det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær» passer svært godt nå på høsten.

Det er på ingen måte noen grunn til å droppe utendørstreningen på grunn av litt regn og ruskevær.

Les også: Få best mulig utbytte av treningen - slik finner du makspulsen

– Så lenge du har kledd deg etter forholdene, kan du trene ute hele året, bekrefter Dag Otto.

Saken fortsetter under bildet.

treningseksperter (Foto: Graham Watson / Privat)
treningseksperter (Foto: Graham Watson / Privat)

Dag Ottos tips – dette bør du ha på når du sykler:

1. Hodet: Bruk sykkelcaps tidlig på høsten, og små luer når det er kaldere. Ennå viktigere enn å holde hodet varmt, er det å alltid bruke hjelm.

2. Hals: En tynn bøff er et plagg du kan ha i lomma til du trenger det, varmer halsen, og kan trekkes over hodet om nødvendig.

3. Superundertøy: Enten kort- eller langermet superundertøytrøye. Finnes også med vindtett front.

4. Trøye: Ha på en langermet sykkeltrøye. Når det ikke er så kaldt, kan du bruke en sykkeltrøye med løse ermer.

5. Jakke: Når det er kaldt bør du ha på en litt tykkere jakke. I veldig kaldt vært kan man ha på jakke i termostoff. I tilfellet regn er det lurt å ha en tynn regnjakke i baklomma.

6. Underdel: Ha alltid på sykkelbukse – direkte på kroppen, uten truse. Tidlig på høsten kan du ha løse bein, men ved kaldere vær bør du ha en lang sykkelbukse.

7. Hender: Sykkelhansker beskytter håndflaten ved velt og holder hendene varme. Det er bedre med ltit for store hansker enn for små.

8. Bein: Bruk sykkelsko og skoovertrekk som puster. Ha også rene gode sokker med litt tykkelse.

Tones tips – dette bør du ha på deg når du løper:

1. Hodet: Mye av varmen forsvinner gjennom hodet. Bruk lue hvis det er kaldt eller caps hvis det regner. Da unngår du også å få masse vann i fjeset.

2. Hals: Bruk gjerne en buff i halsen og på hodet. Dette er tynne halser og bedre en å surre et skjerf rundt halsen.

3. Overdel: Innerst mot kroppen bør du ha en god superundertøytrøye, gjerne med høy hals hvis det er kaldt og vindfullt. Trøyen bør være av syntetisk stoff som puster og transporterer svette bort fra kroppen.

4. Vindtett løpejakke: De er ofte tynne, men holder godt på varmen. Om det regner kan man bruke en tynn jakke med gortex membran.

5. Hansker: Enten du går for tykkere eller tynnere hansker, er det lurt å ha noe på hendene.

6. Løpetights: Det er lurt å bruke en litt tykkere løpetights av vanntett materialet. Tightsene sitter godt på kroppen, og blir ikke tunge og klamme om det regner.

7. Sokker: Når det er kaldt og vått, bør man ha litt tykkere sokker som dekker anklene. Om det er ekstra kaldt, kan tynne Ullvangsokker være lurt.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter